Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Sammenlign to rapportinnledninger

Oppgave

  1. Les innledningene til to elevrapporter som handler om en faglig ekskursjon til Lillehammer. Det er meningen at elevene skal beskrive den faglige og den sosiale siden ved turen. Les gjennom utdragene og vurder innholdet.
  2. Hva får du vite om ekskursjonen? Hva er hensikten med turen? Hvordan blir personene presentert? Er noe av informasjonen overflødig? Er det noe du savner?
  3. Kommenter ordvalg og språkbruk i utdragene.
  4. Hvilken av de to innledningene fungerer best i en rapport? Grunngi svaret.

Innledning 1

Turen startet klokka halv ni 17.9.2007, da lærerne fant fram de dårlige og utslitte skolebilene sine. Vi kapret den fine røde Renaulten som Røkke (Rolf Einar) kjørte. Vi var Nils Petter, Hallvard, Marius, Ole Bjørn, Toni (en av de finske) og meg selv (Per Erik).

Turen startet «kjempebra» med at vi hadde en del plunder med å starte den lånte bilen vår. Bakdøra var heller ikke helt villig til å lukke seg ordentlig. Men så kom vi da til slutt på veien. Det eneste Røkke hadde noe å si på, var at bilen var jævlig tung på styret, og at han antakeligvis kom til å få muskelkrampe i armene.


Innledning 2

I tiden 8.-24. september 2007 hadde klasse 2ENA fire elever og en lærer fra en elektronikklasse i Finland på besøk. I forbindelse med dette besøket drog vi onsdag 17. og torsdag 18. september på en ekskursjon til Lillehammer. De som var med på ekskursjonen, var elever i 2ENA, to lærere fra elektro-avdelingen ved Kilden videregående skole og de fire utvekslingselevene fra Finland med læreren sin.

Den første uka de finske elevene var her, tegnet vi alle våre egne kretskort. Så sendte vi disse tegningene til firmaet Capinor på Gjøvik, som skulle produsere kortene. På ekskursjonen vår besøkte vi Capinor for å se hvordan kortene ble laget. Vi besøkte også andre bedrifter og en teknisk fagskole. I tillegg ville vi gjerne bli bedre kjent med de finske gjestene våre på turen.

CC BY-SASkrevet av Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 22.01.2019

Læringsressurser

Yrkesretta sjangrer