Hopp til innhold
Fagartikkel

Kjetting

Til tyngre kolli som stein, stål og betong (SSB) bruker vi helst kjetting når vi skal sikre lasten. Her skal vi lære litt om kjetting og hvordan vi bruker det på en sikker måte.

Kjetting til lastsikring

Til sikring av last benytter vi normalt kortlenket kjetting. Det vil si at diameteren på kjettingløkka målt innvendig ikke overstiger tre ganger diameteren på materialet i kjettingløkka. Langlenket kjetting er forbudt på stein, stål og betong. Det står lite om kjettinger i regelverket, men i standard NS-EN-12195-3, Lastsikring på kjøretøy – Sikkerhet. Surringkjettinger, er det presist beskrevet. For tømmertransport er det i henhold til denne europeiske normen tillatt med en løkkediameter på opp til seks ganger diameteren av materialet.

I alle tilfeller må kjettingen som benyttes, være merket, for ellers vet du ikke hvor mye den tåler. Vanligvis finnes merkingen på et metallskilt som er festet i nærheten av enden. Kjettingen skal være av Grade 80-kvalitet (8G) eller bedre. Grade 100 er bedre enn Grade 80.

Hvis du klikker på lenka om surrekjetting i margen, vil du se en belastningstabell for kjetting.

Kontroll av kjettingen

Når du skal kontrollere om en kjetting er overbelastet, bruker du en tolk. En tolk er en metallbit som du bruker for å måle kjettingløkka innvendig. Tolken kan også fungere som merkebrikke. Går den ikke inn på tvers, er kjettingen overbelastet. Går den inn på langs, tyder det også på at kjettingen har vært overbelastet. Du skal også sjekke at ikke løkkene er deformerte eller har sprekker, og at slitasjen ikke er for stor.

Når kjettingen ikke er i bruk, bør den lagres tørt.

Tilpassing av kjettingen

En kjettingstrammer består av en skrue og ei mutterhylse. Når disse er i bruk og blir utsatt for vær og vind, kan de ruste og bli trege. Ha derfor litt smøremiddel tilgjengelig, slik at du kan smøre skruen en gang iblant. Da vil utstyret bli lettere å jobbe med. Det er viktig at strammeren passer til dimensjonen på kjettingen. Bruk bare utstyr som passer sammen.

Det samme aktsomhetskravet gjelder når du bruker kjetting, som når du bruker surrebånd av fiber. Legg noe over skarpe kanter og etterstram etter en tids kjøring.