Eksponentialfunksjonen som modell
3.3.55
Tabellen viser daglig bruk av tid på hjemme-PC i perioden 1994 til 2006 i minutter for ei bestemt gruppe personer. Tallene er fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Årstall | 1994 | 1998 | 1999 | 2003 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|
Tid i minutter | 10 | 13 | 18 | 35 | 50 |
a) Legg punktene i et koordinatsystem, og bruk eksponentialregresjon til å finne et funksjonsuttrykk som passer med punktene. La være antall år fra 1994 og bruk av tid på hjemme-PC. Plott punktene og grafen til uttrykket du finner.
Løsning
Vi får plottet både punktene og grafen når vi bruker regresjonsanalyseverktøyet i GeoGebra. Vi lager en ny rad i tabellen der vi regner ut antall år etter 1994.
Årstall | 1994 | 1998 | 1999 | 2003 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|
x | 0 | 4 | 5 | 9 | 12 |
Tid i minutter | 10 | 13 | 18 | 35 | 50 |
Vi legger tallene inn i to kolonner i regnearkdelen i GeoGebra, markerer tallene og velger knappen "Regresjonsanalyse" fra verktøylinja. Så velger vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.
Vi finner at funksjonen kan beskrives med uttrykket . Vi sier at dette er en modell for hvordan tidsbruken med hjemme-PC har utviklet seg. Modellen passer ganske bra med tallene (punktene).
b) Hvor stor er den gjennomsnittlige, årlige prosentvise økningen i bruk av hjemme-PC etter modellen?
Tips til oppgaven
Bruk vekstfaktoren i modellen.
Løsning
Vekstfaktoren er grunntallet i potensen i modellen, altså 1,15. Det tilsvarer en økning på 15 prosent for hver enhet på
Kommentar: For å vise at en vekstfaktor på 1,15 tilsvarer en økning på 15 prosent, kan vi sette opp uttrykket for vekstfaktoren og få en likning vi kan løse:
c) Bruk modellen du fant i a), og finn ut hvor mye tid som ble brukt på hjemme-PC i 2010 og 2020.
Løsning
År 2010 er 16 år etter 1994, og år 2020 er 26 år etter 1994. Vi løser oppgaven med CAS ved å sette inn de aktuelle
Her har vi forutsatt at funksjonen har fått navnet "T" i GeoGebra.
Alternativt kan vi finne svaret ved å skrive inn punktene
d) Vurder gyldigheten av modellen fram i tid.
Løsning
Modellen virker troverdig å bruke i 2010, men at tidsbruken var 367 minutter, det vil si over 7 timer i 2020, virker usannsynlig. Modellen vil kun være gyldig i noen få år.
e) Hvordan ville modellen ha sett ut hvis vi bruker som utgangspunkt at det i 1994 ble brukt i gjennomsnitt 10 minutter til bruk av hjemme-PC, og den årlige prosentvise økningen skulle være 9,5 prosent?
Løsning
En økning på 9,5 prosent gir en vekstfaktor på 1,095. Hvis vi kaller den nye funksjonen
Året 1994 tilsvarer
Modellen blir derfor i dette tilfellet
f) Denne statistikken ble av SSB avsluttet etter 2014. (Hva er grunnen til det, tror du?)
Gå til SSB (ssb.no), og finn tallene ved å søke på "hjemme-PC". Velg "Minutter brukt til hjemme-PC" som statistikkvariabel, velg alle årene under "År", og velg "Personer med i utvalget i alt" under "Befolkningsgruppe" for å få med hele befolkningsgruppa. Trykk "Vis tabell" nederst.
Støtter de siste målingene i tabellen det vi konkluderte med i oppgave c)?
3.3.56
Tabellen viser temperaturen i et kjøleskap de første timene etter et strømbrudd.
Antall timer etter strømbruddet | 0 | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 |
---|---|---|---|---|---|---|
Antall grader i °C | 4,0 | 4,4 | 6,0 | 8,9 | 12,5 | 17,9 |
a) Plott punktene i et koordinatsystem, og bruk eksponentialregresjon til å finne et funksjonsuttrykk som passer med punktene. La
Løsning
Vi legger tallene inn i to kolonner i regnearkdelen i GeoGebra, markerer tallene og velger knappen "Regresjonsanalyse" fra verktøylinja. Så velger vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.
Vi finner at funksjonen kan beskrives med uttrykket
b) Hva kan vekstfaktoren i uttrykket for
Løsning
Vekstfaktoren er 1,08. Siden enheten på
c) Vurder gyldigheten til modellen framover i tid. Begrunn svaret ditt.
Løsning
Modellen vil gi en høyere og høyere temperatur i kjøleskapet. I virkeligheten vil temperaturen nærme seg temperaturen i rommet der kjøleskapet står. Modellen vår er nok ikke gyldig noe særlig lenger enn cirka ett døgn etter strømbruddet.
d) Lag ei skisse av hvordan du tror temperaturutviklingen i kjøleskapet vil være dersom vi antar at romtemperaturen er 22 °C.
Tips til oppgaven
Temperaturgrafen må flate ut når temperaturen nærmer seg 22 °C.
3.3.57
Tabellen viser utslippene av karbondioksid
Årstall | 1980 | 1990 | 2000 | 2005 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|
Utslipp av | 18 054 | 20 988 | 23 509 | 27 146 | 28 003 |
a) Plott punktene i tabellen i et koordinatsystem, og finn en matematisk modell som beskriver utslippene av
Løsning
Vi lager en ny rad i tabellen, der vi regner ut antall år etter 1980.
Årstall | 1980 | 1990 | 2000 | 2005 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|
x | 1 | 10 | 20 | 25 | 26 |
Utslipp av | 18 054 | 20 988 | 23 509 | 27 146 | 28 003 |
Vi legger tallene inn i to kolonner i regnearkdelen i GeoGebra, markerer tallene og velger knappen "Regresjonsanalyse" fra verktøylinja. Så velger vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.
Vi finner at funksjonen kan beskrives med uttrykket
b) Hvilken årlig, prosentvis økning i
Løsning
Vekstfaktoren er 1,02. Siden enheten på
c) Mange land har vedtatt å senke utslippet av
Løsning
Uttrykket vi fant i a) er eksponentielt, det vil si at mengden av
d) Finn nyere tall på utslipp av
Hvordan blir modellen påvirket av dette?
3.3.58
Sol Sikke ville finne ut hvordan en solsikke hun hadde i hagen, vokste uke for uke. Hun målte høyden til solsikken hver uke i 8 uker. De observerte verdiene ser du i tabellen nedenfor.
Etter x uker | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Høyde i cm | 16 | 20 | 27 | 40 | 56 | 68 | 107 | 140 |
a) Plott punktene i et koordinatsystem, og finn et funksjonsuttrykk som passer til punktene.
Løsning
Vi legger tallene inn i to kolonner i regnearkdelen i GeoGebra, markerer tallene og velger knappen "Regresjonsanalyse" fra verktøylinja. Så velger vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.
Vi finner at funksjonen kan beskrives med uttrykket
b) Hva forteller vekstfaktoren i modellen oss?
Løsning
Vekstfaktoren er 1,37. Siden enheten på
c) Vurder gyldigheten til modellen du fant i a).
3.3.59
Punktene i koordinatsystemet nedenfor viser fem observasjoner av lufttrykket målt i millibar på fem ulike høyder over havet.
a) Finn en matematisk modell som beskriver lufttrykket målt i millibar.
Løsning
Vi leser av koordinatene til punktene i koordinatsystemet og får den følgende tabellen:
Høyde over havet i km | 0 | 2 | 4 | 7 | 10 |
---|---|---|---|---|---|
Lufttrykk målt i millibar | 1 000 | 800 | 600 | 400 | 300 |
Vi legger tallene inn i to kolonner i regnearkdelen i GeoGebra, markerer tallene og velger knappen "Regresjonsanalyse" fra verktøylinja. Så velger vi "Eksponentiell" som regresjonsmodell og kopierer grafen over i grafikkfeltet.
Vi finner at funksjonen kan beskrives med uttrykket
b) Hva forteller vekstfaktoren i modellen oss?
Løsning
Vekstfaktoren i modellen er 0,88. Det tilsvarer en prosentvis nedgang på 12 prosent. Siden enheten på
Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen, ligger 2 469 meter over havet.
c) Hva blir lufttrykket på Galdhøpiggen dersom vi bruker modellen vi fant i a)?
Løsning
Vi løser oppgaven med CAS ved å sette inn den aktuelle
Etter modellen vår blir lufttrykket på Galdhøpiggen 735 millibar.
Her har vi forutsatt at funksjonen har fått navnet "
Alternativt kan vi finne svaret ved å skrive inn punktet