Film: Steg i den kreative prosessen - Medieuttrykk 3 - NDLA

Hopp til innhold
Film og filmklipp

Film: Steg i den kreative prosessen

Hvordan utvikler profesjonelle medieprodusenter ideene sine? Her deler spillutvikler Peter Meldahl og grafisk designer Stine Karlsen sine tips om idéutvikling og den kreative prosessen.
Spillutvikler Peter Meldahl og grafisk designer Stine Karlsen om den kreative prosessen. Video: Senter for nye medier, Høgskolen i Bergen / CC BY-SA 4.0



Kort sammendrag av filmklippet

  • Vurder rammevilkårene. Økonomiske hensyn, hvem er du og eventuelt de andre som skal samarbeide. Hva kan dere?
  • Definer rammeverket for oppdraget. Hvem er målgruppa? Hva er formålet? Deadlines?
  • Gjør research. Søk på nettet, les bøker, spør fagfolk eller eventuelt kunden. Husk: Det finnes ingen dumme spørsmål i research-fasen!
  • Bli inspirert! Samle inn masse forskjellige uttrykk. Bruk god tid! Bruk internett, naturen. Lån gjerne fra andre, men legg til nye elementer.
  • Idémyldré-prosessen: Lag skisser, tegn, bruk dataverktøy. Ikke sensur deg selv! Jobb gjerne med andre i denne fasen.
  • Kritikk: Gi og motta konstruktiv kritikk fra andre for å luke ut ideene.
  • Står du fast? Ta en pause.
  • Evaluer det du har kommet fram til.
Skrevet av Albertine Aaberge og Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 16.02.2021