Muntlig-praktisk oppgave: lag en ulovlig og uetisk reklame
Målet med oppgaven er
å vise at du kan planlegge og produsere et medieuttrykk sammen med andre
å vise at du kan bruke ulike virkemidler for å nå en bestemt målgruppe
å vise at du kjenner til lover og etiske regler for markedskommunikasjon
å vise at du kan reflektere over etiske problemstillinger i egen medieproduksjon, og over forskjellen mellom lov og etikk
å øve på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave
Jobb sammen i mindre grupper. Hver gruppe skal lage et reklameuttrykk som bevisst bryter med lover og etiske regler for forsvarlig markedskommunikasjon.
Reklame er et viktig hjelpemiddel for en produsent som ønsker å selge en vare eller en tjeneste. Reklamer kan utformes som avisannonser, reklameplakater, reklamefilmer, som radiospotter eller som videospotter i sosiale medier.
Reklamen skal gi brukerne informasjon om produktet, men også bruke virkemidler som gir produktet merverdi.
Planleggingsfasen
I Norge finnes det lover som regulerer hva som er lovlig reklame. I tillegg finnes det etiske regler som gjelder for alle som jobber i bransjen. Sett dere grundig inn i disse.
Idémyldre dere fram til et produkt eller en tjeneste dere vil reklamere for, og hvordan uttrykket skal utformes.
Velg målgruppe og kanal.
Planlegg hvordan dere vil bruke AIDAS for å nå målgruppa.
Bestem dere for hvilke lover og etiske regler dere vil utfordre i produksjonen.
Produksjonsfasen
Lag et produkt med god teknisk og uttrykksmessig kvalitet. Medieuttrykket skal vise at dere behersker reklamesjangeren og bruk av virkemidler.
Bruk helst digitale verktøy, men annonser og plakater kan også utformes for hånd.
Produktet skal inneholde minst ett lovbrudd og ett uetisk innslag.
Når dere er ferdig med produktet, skal dere hver for dere lage en utfyllende refleksjonsrapport.
I rapporten skal dere reflektere over forskjellen mellom lover og etiske regler og redegjøre for hvorfor den reklamen dere har laget, er både ulovlig og uetisk.
I tillegg skal dere vurdere prosessen og produktet ut fra et rent produksjonsmessig perspektiv.
Bruk gjerne malen nedenfor.
Relatert innhold
En gjennomgang av en del lovbestemmelser og etiske normer for reklamevirksomhet.