Hopp til innhold
Fagartikkel

Konflikter og vendepunkt i Pulp Fiction

Konfliktene i filmen handler i stor grad om hvordan alle prøver å tilfredsstille Marsellus, mafiabossen som alle frykter. Vendepunktet i filmen er når Marsellus blir utsatt for overgrep og ydmyket.

Ingen egentlige helter

I de fleste filmfortellinger finnes det en eller flere helter. Helten, eller protagonisten, strever seg gjennom hovedkonflikten for å nå det målet han eller hun har satt seg. I Pulp Fiction finner vi ingen tydelige helter. Karakterene består stort sett av skurker med tilhørende damer. Alle mennene har en eller flere forbrytelser på samvittigheten. Enkelte er kun småskurker. Andre rager høyere opp på rangstigen i forbryteruniverset.

Konflikter mellom skurker

Konfliktene i filmen foregår primært mellom skurkene. I historien på kaféen er det en konflikt mellom småtyvene Pumpkin og Honey Bunny og mafiabossens håndlangere Jules og Vincent. Tyvene ønsker å tilegne seg Marsellus koffert, som Jules og Vincent nettopp har fått tak i fra noen andre tyver som de nettopp har henrettet. Kofferten er fylt med gull og penger.

Bokseren Butch kommer i konflikt med gangsterbossen Marsellus fordi han ikke følger den ordren han får. I scenen mellom Mia og Vincent handler konflikten i utgangspunktet om at Vincent ikke må rote seg bort i Mia fordi hun er sjefens kone.

Vendepunktet

En fellesnevner i alle historiene, bortsett fra prologen og epilogen i rammefortellingen, er frykten for ikke å behage den fryktede og autoritære sjefen Marsellus. Vendepunktet i filmen er derfor når den store mafiabosssen blir utsatt for overgrep og ydmyket.

Vendepunkt Pulp Fiction - Buch&Marcellus

NB! Scenen er voldelig og filmklippet bør derfor ikke brukes i undervisning av elever under 18 år.

Relatert innhold