I disse oppgavene skal du analysere argumentasjon og virkemiddelbruk i den svenske dokumentarfilmen The Swedish Theory of Love.
Dokumentarfilm
har alltid et formål utover det å underholde. Filmskaperen kan for eksempel prøve å belyse kritikkverdige samfunnsforhold eller skildre aktuelle fenomener og trender, eller hen kan portrettere kjente personer.
I samfunnskritiske dokumentarfilmer finner vi vanligvis en argumentasjon og en virkemiddelbruk som sørger for ei tydelig vinkling i filmen.
Forberedelse
Før du begynner med oppgavene, må du se dokumentarfilmen The Swedish Theory of Love. Filmen varer i litt over en time.
For å kunne løse oppgavene trenger du også grundig kjennskap til de retoriske appellformene , og .
1. Argumenter og retoriske appellformer
Hvilket tema er det regissøren prøver å problematisere? Beskriv kort.
Lag en oversikt over argumentene regissøren presenterer i The Swedish Theory of Love.
Ta for deg ett og ett argument. Vurder hvilken retorisk appellform som dominerer i argumentet, og noter den. Dersom du ikke klarer å peke ut én dominerende appellform, noterer du de appellformene som du synes kommer tydelig fram.
Hvordan er fordelinga mellom de ulike appellformene i filmen som helhet? Hva har denne fordelinga å si for om du oppfatter filmen som troverdig? Begrunn svaret ditt.
2. Filmatiske virkemidler som
Filmatiske virkemidler er de kunstneriske og filmtekniske grepa filmskaperne bruker for å få fram handling og budskap i filmen og for å vekke bestemte følelser hos publikum. Det fins både og virkemidler, for eksempel bruk av lys og kamera, klipperytme, lyd og musikk.
Beskriv de filmatiske virkemidlene i disse utdraga fra The Swedish Theory of Love:
Forsøk deretter å knytte de filmatiske virkemidlene til de ulike retoriske appellformene. Undersøk hva virkemidlene bidrar med: Skal de først og fremst vekke følelser, bygge troverdighet eller informere?
3. Drøfting
Drøft hvorvidt argumentene som blir presentert i The Swedish Theory of Love, beskriver faktiske samfunnsforhold i Sverige, eller om de er et uttrykk for filmskaperens personlige overbevisning.
4. Lag en dokumentarisk kortfilm
Bruk det du har lært! Lag en dokumentarisk kortfilm på inntil tre minutter om temaet .
Kortfilmen skal inneholde minst to tydelige argumenter, og argumentene skal tale enten for eller mot ungdommers bruk av sosiale medier. Velg filmatiske virkemidler som støtter opp under argumentene dine.