Smerter og smertebehandling - Helsefremmende arbeid (HS-HEA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Smerter og smertebehandling

Smerter er en subjektiv opplevelse, og det er stor variasjon i hvordan ulike mennesker gir uttrykk for smerter. I jobben som helsefagarbeider må du ta i bruk ulike metoder for å observere og kartlegge smerter slik at tiltak for smertebehandling kan igangsettes.

Diskuter i grupper

  1. Gjør rede for forskjellen på akutte og kroniske smerter.

  2. Hvordan kan VAS-skalaen (visuell analog skala) brukes for kartlegging av smerter?

  3. Forbigående smerter som hodepine, menstruasjonssmerter eller tannverk kan oppleves svært forskjellig for ulike personer. Hva kan være årsaken til det?

  4. Mennesker har ulike måter å gi uttrykk for smerte på. Hvilke observasjoner kan være et tegn på at noen har smerter?


Aktivitetsoppgave

Kroniske smerter medfører at en må lære seg å håndtere og leve med smerter resten av livet. Aktivitet er et av tiltakene som for noen kan redusere smerteopplevelsen og øke livskvaliteten.

  1. Velg en diagnose som ofte medfører kroniske smerter.

  2. Lag et aktivitetsprogram som varer mellom 20 og 30 minutter, som passer for denne pasientgruppa.

  3. Lag en instruksjonsvideo der dere forklarer øvelsene og begrunner valg av øvelser.

  4. Gjennomfør opplegget med resten av klassen.

Evaluering

Hver gruppe evaluerer seg selv og opplegget til de andre gruppene.

  • Hva fungerte bra?

  • Hva kunne vært bedre?

  • Vil dette opplegget være mulig å gjennomføre der dere er i praksis?

Relatert innhold

Fagstoff
Observasjoner i arbeidet

Observasjonene gir deg informasjon slik at du kan kartlegge brukerens individuelle ressurser og behov.

Fagstoff
Dokumentasjon i helsevesenet

Dokumentasjon skal sikre at relevante opplysninger for forsvarlig behandling og pleie blir registrert, og ivareta pasientens rett til medvirkning.

Skrevet av Vigdis Haugan.
Sist faglig oppdatert 31.05.2022