Bil med betongtrommel
Betong transporteres i en roterende trommel, og betongen tas inn fra blandeverket gjennom toppen av trommelen. Så lenge det er betong i trommelen, eller den ikke er rengjort, vil trommelen gå rundt. Skovlene inne i trommelen er skråstilte, slik at betongen presses mot bunnen (fremst) i trommelen.
Når man kjører, fører dette til at lastens tyngdepunkt blir forskjøvet framover, og at aksellasten foran blir stor. Når trommelen skal tømmes, endres trommelens rotasjonsretning, rotasjonshastigheten på trommelen øker, og betongen blir presset ut. Når arbeidsdagen er over, må trommelen tømmes og vaskes.
Betongen leveres rett i forskalingen på byggeplassen ved at betongen kommer ut av trommelen og ned en renne, slik at den kommer på rett plass i forskalingen.
Det finnes også betongbiler som har en lang hydraulisk arm med slange, som de losser betongen med. Da kan man styre denne til forskalingen, og man får da en mye lengre rekkevidde.
Disse bilene kalles "pumpebiler."