Yrkesetikk på arbeidsplassen - Bransje og arbeidsliv (RM-KOS vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Yrkesetikk på arbeidsplassen

I alle serviceyrker kan det oppstå situasjoner der vi blir usikre på hva det er riktig å gjøre. I denne oppgaven skal du tenke over ulike situasjoner som kan oppstå på arbeidsplassen. Hvordan prioriterer du?

Oppgave 1. Individuell oppgave

Lista nedenfor inneholder eksempler på hverdagssituasjoner knyttet til yrkesetikk. Sorter dem etter hvor alvorlige du mener de er. Kan du komme på flere eksempler? Hvor på lista vil du sette dem inn?

  • komme for seint på arbeid
  • ikke holde orden i fellesutstyr
  • ta med seg småting fra lageret
  • mobbe en kollega
  • bedriften praktiserer ikke likelønn
  • gå hjem en halv time før arbeidsdagen er over
  • snakke med venner når det er kunder til stede
  • ta litt for lang lunsjpause
  • bruke mobiltelefon på kjøkkenet
  • ta med seg matvarer hjem
  • ta med seg reklameeffekter (penner og lignende) hjem
  • gi personalrabatt til venner og bekjente
  • overlate egne ansvarsoppgaver til andre

Oppgave 2. Gruppeoppgave

  1. Gå sammen i grupper på tre–fire elever. Diskuter og bli enige om en rangering av punktene fra oppgave 1.

  2. Hver gruppe får tildelt en kontaktperson i en bedrift som skolen samarbeider med. Ta kontakt med den aktuelle personen, og finn ut hva han/hun mener om punktene fra oppgave 1.

  3. Hver gruppe presenterer sin rangering for resten av klassen. Fortell også hva kontaktpersonen i bedriften sa.

Oppgave 3. Individuell evalueringsoppgave

  1. Endret du syn fra du jobbet med rangeringen alene, til du skulle rangere punktene sammen med gruppa di?

  2. Er du enig i den lista som gruppa di kom fram til?

  3. Var det samsvar mellom rangeringen din og svarene til kontaktpersonen i bedriften?

  4. Har du lært noe av disse oppgavene? Eventuelt hva?

Relatert innhold

Fagstoff
Etiske utfordringer på jobben

Hva er etiske utfordringer? Her gir vi eksempler på hjelpemidler som kan være til nytte når vi står i valgsituasjoner som krever etisk vurdering.

Skrevet av Tove Engesvik og Einar Martin Kålen.
Sist faglig oppdatert 02.06.2021