Film- og klippeøvelser: blikkpunkt - Medieuttrykk 1 - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

Film- og klippeøvelser: blikkpunkt

Hvis du vil skape god flyt i filmen din, må du huske å klippe på blikkpunktet. Her er en øvelse som kan hjelpe deg å lære dette.
Jarle Sten Olsen, videoprodusent i NDLA, viser eksempler på bruk av blikkpunkt. Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-SA 4.0

Hva mener vi med blikkpunkt?

Blikkpunktet er den personen eller gjenstanden i bildet som blikket vårt fokuserer på når vi ser levende bilder på en skjerm. Bevisst bruk av blikkpunkt skaper gode overganger i en film og kan gjøre det lettere for publikum å leve seg inn i filmen. Å klippe på blikkpunkt betyr at personen eller gjenstanden som fanger blikket, plasseres på samme sted i bilderuta både i bildet før og i bildet etter klippet.

I videoen over ser du hvordan plasseringen av motivet (vannflaska) påvirker flyten i scenen. Klarer du å beholde blikkpunktet på samme sted i to bilder som følger etter hverandre, vil øyet raskt finne igjen motivet og klippet vil oppleves som mykt.

Når vannflaska plasseres lenger uti bilderammen, opplever vi det som et hopp i redigeringen. Noen ganger er det kanskje nettopp den effekten du vil skape: Du vil understreke at det skjer et skifte. Men i denne øvelsen skal du faktisk øve på det motsatte: Du skal skape glidende overganger mellom bildene ved å beholde det samme blikkpunktet fra ett klipp til et annet.

Klippeøvelse: Fra A til Å med fokus på blikkpunkt

Jobb i små grupper. Dere skal filme en person som bærer en pose fra ett sted til et annet. Posen skal overleveres til en annen person i løpet av gåturen. Dere bestemmer selv hvor personen skal gå, og hvem hen skal møte.

  1. Planlegg opptak av handlingen ved å skissere et enkelt storyboard av hvert bilde. Øvelsen går ut på å tenke blikkpunkt fra bilde til bilde, slik at dere får god flyt i filmscenen. Tenk gjennom hvordan dere kan filme overleveringen av posen uten at dere får noen hopp i redigeringen.
  2. Film personen med posen på ulike steder. Varier utsnitt og perspektiv, og vær nøyaktige når dere gjør opptak, for da blir det lettere å få til myke overganger når dere skal redigere. Tips: Start og avslutt med et tomt bilde når dere gjør opptak. Pass på at personen går i riktig retning og har luft i bevegelsesretningen i alle bildene.
  3. Når opptakene er gjort, redigerer alle i gruppa hver sin versjon av handlingen.
  4. Lag en scene med minst fire klipp. Tenk at scenen skal være med i en film. Velg filmsjanger og legg på musikk som passer.
  5. Spill av en ferdig klipt scene i klassen. Utfordre noen i klassen til å peke på klipp som ivaretar blikkpunktet.
Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 04.09.2020