Hopp til innhold

Fagstoff

Youtubere og videoblogging

YouTube er verdens største kanal for videobloggere. De byr på seg selv foran kamera og kan nå millioner av følgere.

YouTube er verdens største nettsted for opplasting, visning og deling av videoklipp, og det er derfor en viktig arena for mange videobloggere. I en videoblogg, også kalt vlogg, er levende bilder hoveduttrykket, i motsetning til vanlige blogger hvor en bruker tekst og bilder. En aktør omtales gjerne som en vlogger.

Tenk over

Følger du noen videobloggere? Hvilke norske og utenlandske videobloggere kjenner du til? Tror du at du er i målgruppa deres? Hvorfor eller hvorfor ikke? Er personene kjent fra før, eller er de blitt kjent på grunn av vloggingen?

Kjennetegn på videoblogger

Når du videoblogger, handler det om å være personlig og nær. Du forteller ofte fra ditt eget liv, og deler tanker, interesser eller meninger. Slikt innhold engasjerer fansen og følgerne dine. Motivasjonen til de uprofesjonelle vloggerne starter gjerne med at de brenner for noe og følger hjertet sitt. Mange av disse vloggerne treffer målgruppen sin godt på YouTube.

Profilering

Innenfor underholdning kan videoblogging brukes som et profileringsverktøy. I dag kan for eksempel en musikkartist bruke YouTube for å nå fansen sin på en mer personlig måte. Videoblogging tas altså i bruk av både amatører og profesjonelle for å nå fram med et budskap.

Test deg selv: fleip eller fakta om YouTube

CC BY-SASkrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 28.01.2021

Læringsressurser

Produser video – korte formater