Mange butikker har i dag overtatt noen av oppgavene til Posten. Din praksisbedrift har «post i butikk», og du bruker mye tid på å informere kunder om hva som kan og ikke kan sendes i posten. Du ser deg nødt til å lage en plakat som informerer om dette, på en måte folk forstår.

Post i butikk
Oppgave i par
- Lag en plakat som informerer om hva som er forbudt innhold i postsendinger. Skriv med egne ord, på en høflig og informativ måte.
- Nøyaktig informasjon om hva som ikke skal sendes i posten, kan dere få hos posten.no.
Viktige ting å tenke på
- hvem som er mottaker av budskapet deres
- hva dere vil oppnå med plakaten
- blikkfang
- fargebruk
- skrifttype og størrelser
- komposisjon – bildebruk, plassering av bilder og tekst
- bruk av tegninger eller fotografier
Framgangsmåte
- Finn nødvendig informasjon på posten.no.
- Sil ut det som er mest aktuelt for deres kunder.
- Bruk tid på å finne bilder som er relevante og som framhever budskapet deres. Se gjerne på andre informasjonsplakater for å få inspirasjon og ideer.
- Bruk tid på å kladde og lage skisser. Da blir det enklere å se hvor dere kan plassere bilder og tekst, og å sjekke om ideene deres fungerer.
- Lag plakaten digitalt, bruk et passende program som du har tilgang til.

Sist faglig oppdatert 15.04.2020