Egenvurdering for emnet kommunikasjon og kommunikasjonsmodeller
Hvor godt forstår du betydningen av kommunikasjon og kommunikasjonsmodeller i mediefaget?
Har du forstått?
Kan du svare ja på alle punktene nedenfor, har du veldig god greie på hva kommunikasjon betyr i mediefag, og kan bruke kommunikasjonsmodeller i arbeidet med egne medieproduksjoner.
Kommunikasjon og kommunikasjonsmodeller
- Jeg vet hva kommunikasjon er, og jeg kan skille mellom ulike former for kommunikasjon.
- Jeg kan leddene i prosessmodellen og vet hva de betyr.
- Jeg kan tegne opp og forklare den semiotiske trekanten til andre.
- Jeg vet hvorfor kunnskap om sjanger, form og innhold er viktig når jeg vil formidle et budskap til en bestemt målgruppe.
- Jeg forstår at målgruppa for, kanalen og formålet med et budskap setter premisser for utformingen og gjennomslagskraften til et budskap.
- Jeg bruker kommunikasjonsmodellene aktivt når jeg planlegger og produserer egne medieuttrykk.
Kommunikasjonsmodeller og målgrupper
- Jeg vet hva som skiller betydningen av uttrykkene personlig kommunikasjon, mediert personlig kommunikasjon og massekommunikasjon.
- Jeg vet hvordan jeg kan bruke prosessmodeller og tegnlære i arbeid med egne budskap.
- Jeg kan kjenne igjen og forklare støy i kommunikasjon.
- Jeg kan skille mellom ikon, indeks og symbol.
- Jeg kan identifisere og definere målgrupper med bruk av variabler (geografiske, demografiske og psykografiske variabler og livsstilsvariabler).
Kan du begrepene?
Kommunikasjon | Enveis-kommunikasjon | Toveis-kommunikasjon |
Personlig kommunikasjon | Profesjonell mediekommunikasjon | Kontekst for kommunikasjon |
Kommunikasjonsmodell | Støy | Avsender |
Mottaker | Tilbakemelding | Budskap |
Denotasjon | Konnotasjon | Tegn |
Symbol | Mediering | Kanal |
Sosial konvensjon | Ikon | Målgruppesegmentering |
Indeks | Mediert personlig kommunikasjon | Tolkning |
Sjanger | Målgruppe | |
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 01.10.2019