Sosiale medier og inkludering
Finn og diskuter sammenhenger mellom språklig kommunikasjon, inkludering og sosiale medier. Kan dere ta med dere innsikten inn i arbeidet med klassemiljøet?
1) Forarbeid
Gjør overflatesøk på nett og finn ut hvordan ulike kilder beskriver
- språklig kommunikasjon
- sosiale medier
- inkludering
Samarbeid to og to om å skrive en definisjon for hvert av de tre begrepene.
2) Beskriv
I denne oppgaven skal dere bruke aktivt definisjonene dere har funnet om språklig kommunikasjon, sosiale medier og inkludering.
Beskriv skriftlig, i samarbeid med en medelev
- eksempler på hvordan språklig kommunikasjon inkluderer eller ikke
- kjennetegn ved kommunikasjon i sosiale medier
- positive og negative sammenhenger mellom sosiale medier og inkludering
3) Foreslå
Foreslå fem måter å bruke språklig kommunikasjon på for å inkludere medelever og andre i sosiale medier.
- Vær så konkret som mulig.
- Formuler muntlige setninger og foreslå gjerne hvordan emojis kan brukes sammen med ord.
- Husk det er lov med humor!
Presenter forslagene i klassen og plukk ut noen favoritter.
4) Bruk favoritter
Gå på sosiale medier og bruk 5–10 minutter på å sende favoritter til andre i klassen.
5) Diskuter i klassen
- Hvilken betydning har valg av språkbruk og emojis i sosiale medier for hvordan vi møtes ansikt til ansikt?
- Hvordan kan vi bruke erfaringene fra disse oppgavene til å skape et godt klassemiljø?
😁😍😬😪😎😡☠🙉💘💥💣🗨🖐👌👍💪👄👦👧🧔👵🙎👨🎓
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 20.11.2019