Refleksjonsoppgave om sjangre og formater
Har du klart for deg hva som er forskjeller på sjangre og formater?
Oppgave 1: Gruppeoppgave
Gå sammen i grupper på tre elever.
Finn eksempler på tre ulike mediesjangre og gjør rede for typiske sjangertrekk. Bruk gjerne et skjema som dette i registreringsarbeidet: Eksempler på sjangertrekk.
Del det dere har funnet ut, med resten av klassen på skolens LMS eller i klassens blogg.
Oppgave 2: Diskusjonsoppgave
Diskuter i klassen om det går an å si at det fins gutte- og jentesjangre. Argumenter for hvorfor eller hvorfor ikke.
Tips til diskusjonen
Når dere argumenterer for standpunkt:
- Vis til konkrete medieuttrykk innen journalistikk, reklame, informasjon og underholdning.
- Vis til sjangertrekk ved innhold, formgivning, formål og medieuttrykkets relasjon til virkeligheten.
Oppgave 3: Egenvurdering
Gå igjen sammen i grupper på tre. Still følgende spørsmål til hverandre etter tur (og vent på svar):
- Vet du nå hva begrepene sjanger, sjangertrekk og format betyr, eller er det noe du har behov for å få forklart nøyere av de andre i gruppa?
- Tror du at du nå kan anvende det du har lært om sjangre og formater når du skal vurdere andres medieuttrykk?
- Tror du at du nå kan anvende det du har lært om sjangre og formater når du skal lage egne medieuttrykk?
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 25.04.2018