Egenvurdering i emnet medier, kropp og helse
Hva kan du om helseinformasjon, helsejournalistikk og holdningskampanjer?
![En person holder en mobiltelefon som viser en helse-app på skjermen. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/735474418.jpg?width=1024&cropStartX=99.58580889992338&cropEndX=0&cropStartY=90.99051611764091&cropEndY=7.105427357601002e-15)
Læringsmål
Når du har jobbet med dette emnet, bør du
kunne beskrive ytre faktorer som kan føre til dårlig helse, og forstå hva du selv kan gjøre for å bedre helsa di
kjenne til kilder som gir offisiell informasjon om helse, kosthold og seksualitet
kunne beskrive vanlige temaer innen helse- og livsstilsjournalistikk
kunne reflektere kritisk rundt medietekster som handler om kropp og helse, og vurdere effekten av slike tekster
kunne analysere medietekster som inngår i holdningskampanjer, og lage utkast til egne holdningskampanjer
Viktige begreper i emnet medier, kropp og helse
Her er en oversikt over noen viktige begreper som du bør kunne:
fysisk helse
holdningskampanje
informasjon
journalistikk
kritisk mediekompetanse
livsstil
markedskommunikasjon
medieanalyse
psykisk helse
CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 10.11.2022