Er det krav til vesentlighet eller antall klikk som styrer nettjournalistikken?

Tidligere VG-redaktør Bernt Olufsen
I bloggposten Fordi det er «vesentlig» .. (publisert 16. april 2012) skriver redaktør i VG, Bernt Olufsen, følgende:
Skolepensum i journalistikk tilsier at det er kravet til vesentlighet som skal styre hva slags oppmerksomhet og spalteplass ulike saker får i media. Men norske medier løper i stadig raskere tempo bort fra kravet til vesentlighet i journalistikken. Det er antallet «klikk» som teller.
(...)
Nettavisenes førstesider bygges bevisst opp i en mix av vesentlige nyheter og rene underholdningssaker. På nettet blir du utsatt for en lokkejournalistikk i beste supermarkedsstil, hvor vekslingen mellom informasjon og avslapning oppleves som attraktiv for leseren. Trafikken øker vesentlig.
Oppgave 1
- Studer nettavisa Slik & derfor. Hva slags avis er dette?
- Hva er felles for de sakene som ligger på forsida til denne nettavisa?
- Velg ut tre saker som du mener er vesentlige. Lag alternative overskrifter med vekt på saklighet og informasjon.
- Presenter forslagene dine for resten av klassen. Be om tilbakemelding på hvilke overskrifter medelevene dine ville valgt å klikke på, dine overskrifter eller de avisene valgte i utgangspunktet.
Oppgave 2
- Lag en liste over saker som du mener er typiske «lokkesaker» i fem norske nettaviser. Hva er felles for disse sakene?
- Hva er felles for måten overskriftene er utformet på?
- Hvor på nettsida er sakene plassert?
- Hvorfor tror du sakene er plassert akkurat der?