Tar influensere samfunnsansvar?
Influensere har makt til å påvirke holdninger og oppfatninger i samfunnet. Men tar de ansvar for det de legger ut?
En influenser kan nå mange med innleggene sine og har dermed makt til å påvirke holdninger hos en stor målgruppe. Mens noen influensere får kritikk for å produsere innhold som bidrar til å gi folk negativt selvbilde, viser andre etisk bevissthet rundt innholdet de produserer. Etisk bevissthet går ut på å vise ansvarlighet, veie ulike hensyn mot hverandre og reflektere.
Oppgave: Tar influensere samfunnsansvar? Digital presentasjon
- Gjør research på ulike sosiale medier. Ta for deg profilene til norske influensere med mange følgere.
- Finn eksempler på influensere som bruker påvirkningskraften sin til noe positivt for samfunnet.
Velg ut en influenser, og lag en digital presentasjon. I presentasjonen går du inn på disse punktene:
- Hvem: Presenter influenseren med navn, bilde, følgertall og så videre.
- Målgruppe: Definer målgruppen til influenseren.
- Publiseringskanal: Hvilke sosiale medier bruker influenseren til å publisere innhold? Vis til konkrete eksempler.
- Kommunikasjon: Hvordan kommuniserer influenseren til følgerne sine? Vis til konkrete eksempler.
- Etisk bevissthet og samfunnsansvar: På hvilken måte viser influenseren etisk bevissthet og samfunnsansvar rundt innholdet han eller hun presenterer? Vis til konkrete eksempler fra publiserte innlegg.
- Hold presentasjonen for resten av klassen.
Muntlig aktivitet: Still spørsmål til klassen etter at du er ferdig med presentasjonen. Her er noen eksempler på spørsmål du kan stille:
- På hvilken måte kan denne influenseren påvirke holdninger og oppfatninger i samfunnet?
- På hvilken måte er denne influenseren en god rollemodell?
- På hvilken måte blir dere påvirket av influensere?
CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 06.11.2020