Hvordan iscenesetter du seg selv? - Medie- og informasjonskunnskap 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Hvordan iscenesetter du seg selv?

Sosiale medier er en arena der mennesker iscenesetter sitt eget liv for andre gjennom å ikle seg en spesiell maske eller «profil». Maska kommer blant annet til syne gjennom valg av profilbilder og annen informasjon som avsenderen velger å dele med andre.

Oppgave 1

Tenk over disse spørsmålene:

  • Hvem er du egentlig?
  • Hvem ønsker du å være?
  • Hvordan velger du å framstille deg selv overfor foreldre, venner, lærere, ukjente?

Oppgave 2

Ta utgangspunkt i din egen profil på det sosiale mediet du bruker mest (for eksempel Instagram), og gjør en analyse av hvordan du framstiller deg for vennene dine der. Dersom du ikke har en egen profil, kan du jobbe sammen med en venn.

  1. Hva forteller profilbildet du har valgt, om deg?
  2. Hva formidler andre bilder du har valgt å poste dette året, om dine interesser og verdier?
  3. Studer de skriftlige innleggene du har postet den siste uka. Hvorfor har du valgt å dele nettopp denne informasjonen?
  4. Gir profilen din i sosiale medier et sant bilde av den du egentlig er? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  5. Noen velger å ha to profiler – én åpen og én lukket profil. Dersom du har det, kan du analysere begge og forklare hvorfor profilene er forskjellige.

Oppgave 3

Studer profilen til en klassekamerat.

  1. Hvordan presenterer denne personen seg i sosiale medier ?
  2. Synes du profilen gjenspeiler den personen klassekameraten din egentlig er?
  3. Sammenlign måten han eller hun iscenesetter seg selv på, med det som er vanlig blant personer på din alder. Hva er likt? Hva er forskjellig?
  4. Diskuter gjerne det du har kommet fram til, med klassekameraten din. Er han eller hun enig?

Oppgave 4

Mange idrettsutøvere, artister og politikere bruker sosiale medier til å iscenesette seg selv og det de driver med. Norske politikere henvender seg gjerne til velgerne sine på Facebook og Twitter.

  1. Studer Facebook-profilene til tre kjente politikere. Hva forteller profilene om hvilke verdier og egenskaper disse personene gjerne vil forbindes med?
  2. Er det sider ved disse personenes liv eller virke som ikke blir synliggjort?
  3. Tenk deg at du er kommunikasjonsrådgiver for en av disse politikerne. Hvilke tre gode råd ville du ha gitt ham eller henne når det gjelder måten vedkommende framstiller seg selv på i sosiale medier?
Skrevet av Ragna Marie Tørdal og Jan-Arve Overland.
Sist faglig oppdatert 15.05.2018