Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Undersøk og lag nyheter på Snapchat

Undersøk nyhetssaker på Snapchat, lag din egen Snapchat-nyhet og vurder nyheter som andre har laget.
Logoen til snapchat. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

  1. Gå inn på dagens VG-utgave på Snapchat Discover.
    1. Hvilke type saker presenteres her?
    2. Hvilke visuelle elementer (bilder, video, tekst, farge, form) og lydkilder er benyttet?
    3. Er noen av disse sakene også publisert på VGs nettutgave?
    4. Hva er forskjellen på en snap-nyhet og en nyhet publisert på nettavisen?
    5. Hvilken form liker du best? Snap-saken eller nettavis-saken?
  2. Les gjennom denne saken fra 2017: VG først i Norden med Snap-nyheter
    1. Hvor mange journalister jobbet i snap-teamet til VG?
    2. Hvilke type saker ble lagt ut på VGs Discover-utgave?
    3. Hvordan jobber teamet med å lage snap-saker?
    4. Er dette fremdeles situasjonen for Snapchat-teamet i VG? Undersøk.
  3. Bruk VGs snap-utgave som inspirasjon og lag din egen nyhets-snap.
    1. Bruk en sak fra VGs nettavis som utgangspunkt.
      Det er mulig å bruke PowerPoint eller et annet presentasjonsverktøy til å bygge en dummy av Snap-nyheten.
    2. Presenter nyheten ved hjelp av ulike visuelle elementer, som bilder, video, tekst og farge, samt lydkilder.
    3. Jobb grundig med tekstene, de skal være korte og konsise.

Oppgave 2

Vurder hverandres nyhets-snapper. Gå sammen to og to og gi konstruktive tilbakemeldinger. Svar på disse spørsmålene:

  1. På hvilken måte engasjerer denne nyhets-snappen unge mennesker?
  2. Hvilke visuelle elementer er benyttet, og hvordan fungerer virkemidlene?
  3. Gå inn på nettsaken som var utgangspunktet for nyhets-snappen. Er de viktigste sidene ved saken tatt med i snap-utgaven?
  4. Ta utgangspunkt i kjernen i journalistikken og reflekter rundt nyhets-snappen, gå inn på sakens tema, budskap og utforming. Er dette en viktig sak?
CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 18.09.2017

Læringsressurser

Veiledning i produksjon for sosiale medier