Hopp til innhold

Oppgave

Reflekter over hvordan desinformasjon påvirker demokratiet

I disse oppgavene skal dere reflektere sammen to og to over problemstillinger fra fagartikkelen Demokrati og desinformasjon.

LK20
Ung jente med lang flette omgitt av tre voksne menn. Foto.

Som president var Donald Trump kjent for å være skeptisk til vitenskapelige fakta. Her passerer han miljøforkjemperen Greta Thunberg på vei inn i FN-bygningen i New York.

Oppgave 1. Debatter med en klimafornekter

Mange land i verden forbereder seg nå på å møte utfordringer som skyldes global oppvarming. Til grunn for dette ligger vitenskapelige data fra klimaforskere.

  • Hvilke argumenter vil dere bruke i en debatt der en motdebattant hevder at global oppvarming bare er tull, siden det er kuldegrader og fint skiføre der han eller hun bor?
Twitter-kontoen @RealDonaldTrump blir stengt for alltid. Bilde av smarttelefon-skjerm. Illustrasjonsbilde.

Amerikanske medier valgte i 2020 å markere feilaktige påstander om covid-19 og valgfusk som desinformasjon. I januar 2021 stengte Twitter kontoen @RealDonaldTrump for alltid.

Oppgave 2. Bør mediene kommentere politiske utsagn?

I forbindelse med covid-19-pandemien og presidentvalget i USA høsten 2020 valgte noen amerikanske TV-selskaper å legge inn informasjon på skjermen når de mente det ble framsatt falsk informasjon. Twitter og Facebook merket også innlegg hvis de mente at avsenderen bevisst fordreide fakta om covid-19 og legitimiteten til valgresultatet.

  • Var det riktig av amerikanske medier å gjøre dette?
  • Hva ville skje dersom NRK og TV 2 la inn slik informasjon på skjermen når statsministeren talte?

Oppgave 3. Konsekvenser av desinformasjon om minoriteter

Kvinne som holder opp to plakater med jødefiendtlig innhold. Foto.

I mellomkrigstida spredte nazistene falske historier om hvordan jødene planla å tilrane seg overherredømme i verden, og utviklet "vitenskapelige" raseteorier som demoniserte jøder. Slike forestillinger hadde florert i Europa i flere hundre år, og de lever fortsatt.

  • Søk på internett etter informasjon om hvilke egenskaper nazistene tilla den jødiske rasen.
  • Hvilke konsekvenser fikk det?
  • I dag spres det lignende desinformasjon om muslimer i Europa og USA. Finn eksempler på falske nyheter om muslimer som er publisert i Norge.

Oppgave 4. Finn fem viktige læringspunkt i podkasten

Skjermbilde fra filmen Demokrati og desinformasjon. Forsker Bente Kalsnes snakker. Foto.

Medieforsker Bente Kalsnes

Lytt til medieforsker Bente Kalsnes i denne podkasten fra 2020:

Hva er falske nyheter og hvor bekymret bør vi være?

  • Noter stikkord underveis, og sammenlign notatene deres.
  • Lag ei felles liste over de fem viktigste tingene dere lærte av å lytte på denne podkasten. Presenter lista for klassen.
Sist oppdatert 29.01.2021
Skrevet av Ragna Marie Tørdal

Læringsressurser

Pressens rolle i demokratiet