Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Barns oppvekst som ressurs

Som barne- og ungdomsarbeider skal du nyttiggjøre deg det mangfoldet vi har blant barn og unge i barnehage, skole/SFO og ungdomsklubb. Ingen barn er like, og ulikhetene i barnegruppa er en verdifull ressurs som vi kan bruke i det praktisk-pedagogiske arbeidet.
En smilende gutt som klapper tre hunder i en hundeslede. Foto.

Barns oppvekst som ressurs

Det er mange pedagogiske grunner til at dere skal bruke barn og unges oppvekst som en ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet. I denne oppgaven skal dere sette dere inn i ulike temaer og reflektere over hvordan barns oppvekst kan være en ressurs i arbeidet.

Gå sammen to og to. Velg ett eller flere temaer, og jobb med oppgavene. Legg fram svarene på spørsmålene i klassen.

Temaer

Brukermedvirkning

Barn og unge skal ha medvirkning i hverdagen sin. De skal få muligheten til å uttrykke egne ønsker, idéer og følelser. De skal erfare at de blir lyttet til, og at vi voksne tar tankene og meningene deres på alvor. Vi må derfor legge til rette for det barnet er interessert i, det barnet liker, og det som betyr noe for det. Når vi gjør det, bruker vi barns oppvekst i det praktisk-pedagogiske arbeidet.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hva sier lovverket om barn og unges medvirkning?

  2. Hvordan kan dere finne ut av hva barn og unge liker å gjøre?

  3. Hva tenker dere at barn og unge kan være med på å bestemme i barnehage, skole/SFO eller klubb?

  4. Hvordan kan barns medvirkning være en ressurs i arbeidet med barn og unge? Forklar og gi eksempler.

Mangfold av kulturer

Kulturkompetanse handler om at du har kunnskap om hva din egen kultur representerer, tilegner deg kunnskap om andre kulturer og viser respekt og toleranse for alle kulturer. I ei barnegruppe vil det alltid være et mangfold av kulturer som hvert enkelt barn representerer.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Utdyp begrepet "kulturkompetanse".

  2. Hvordan kan dere støtte barn og unges utvikling av kulturkompetanse?

  3. Hvilke temaer kan dere jobbe med for å fremme kulturkompetanse?

  4. Hvordan kan dere bruke mangfoldet av kulturer i ei barnegruppe som en ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet? Forklar og gi eksempler.

Observasjon

Observasjon betyr å se, iaktta eller undersøke noe. I alt arbeid med barn og unge observerer vi for å kunne legge forholdene best mulig til rette for trivsel og allsidig utvikling.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Utdyp hva som ligger i observasjon av enkelte barn og barnegrupper.

  2. Hvilke observasjonsmetoder tenker dere er egnet for å kartlegge hvilke ressurser det er i barnegruppa, i personalgruppa og i nærmiljøet?

  3. Hvordan kan dere bruke observasjon til å fremme barns oppvekst i praktisk-pedagogisk arbeid?

  4. Tenk dere at dere skal innrede et lekerom enten i barnehage eller SFO. Hvordan kan dere, ved hjelp av observasjon, bruke barns oppvekst som en ressurs for innredning av lekerommet?

Måltider og matlaging

Som barne- og ungdomsarbeidere skal dere sørge for at barn og unge får næringsrik og trygg mat. Det er gøy å lære å lage nye retter og å lære barn å smake på nye ting. Vi finner ulike typer bær og sopp i skogen. Noen har kanskje egen grønnsakshage. Vi har ulike typer tradisjoner når det gjelder mat, og noen er spesielle for stedet vi kommer fra.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hvilke anbefalinger fra nasjonale helsemyndigheter må dere ta hensyn til når dere planlegger matlaging og lager mat i pedagogiske institusjoner?

  2. Hvordan kan dere bruke barn og unges erfaringer og kunnskaper som en ressurs i forbindelse med matlaging og måltider? Tenk også på hvem dere kan samarbeide med.

  3. Hvordan kan dere bruke lokal mat og matlaging som en pedagogisk ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet? Forklar og gi eksempler.

Egne interesser

Dere som barne- og ungdomsarbeidere er også en ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Den kunnskapen dere innehar, er verdifull, og dere må bruke den i arbeidet med barn og unge.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hvilken betydning har dere som rollemodeller i arbeidet med barn og unge?

  2. Hvordan kan dere bruke dere selv i arbeid med barn og unge?

  3. Lag ei liste over hva dere er gode på, og hvilke kunnskaper dere kan bruke i det praktisk-pedagogiske arbeidet.

  4. Bruk lista fra oppgave 3 og forklar hvordan og hvorfor dere kan være en ressurs i det praktisk-pedagogisk arbeidet.

Humor og glede

For barn og unge som vokser opp i dag, er det mye som er alvorlig og som kan skape en redsel for framtida. Å kunne tulle og tøyse skaper god stemning, noe som igjen skaper glede. Å bruke humor i hverdagen med barn og unge skaper smil og latter, og dette er verdifullt og har stor betydning for trivselen.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Utdyp hvilken betydning humor og glede har for oss mennesker.

  2. Hvordan kan dere bruke humor og glede i arbeidet deres med barn og unge?

  3. Lag ei liste med idéer til aktiviteter som skaper latter og glede.

  4. Hvordan kan dere bruke barns humor som en ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet? Forklar og gi eksempler.

Trygghet

Som barne- og ungdomsarbeidere skal dere sørge for at barn og unge opplever trygghet i barnehage, skole/SFO, bolig og klubb. Hver av dere har et stort ansvar for at samspillet mellom dere og barna og mellom barna seg imellom er preget av trygghet. Vi trenger alle et trygt miljø for å utvikle oss. I tillegg er det noen barn og unge som har opplevd en utrygg barndom, noe som gjør dem ekstra sensitive for nye situasjoner, endring av rutiner, overganger og overraskelser.

  1. Hva er trygghet?

  2. Hvordan kan dere vise at dere er opptatt av trygghet?

  3. Hvorfor er det viktig at barn og unge opplever trygghet?

  4. Forklar hvorfor trygghet i det fysiske og psykiske miljøet kan være en ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet.

  5. Hva vil dere ha fokus på hvis dere skal planlegge for å skape trygghet for barn?

Mestring

I enhver barnegruppe er det barn som kan noe spesielt om et tema. Det kan være et barn som er ekspert på dinosaurer, kan tegn-til-tale eller en som kan danse ballett. Når vi bruker disse ressursene som barna har, i det pedagogiske arbeidet, gir vi barna en stor mestringsfølelse. Dette bygger opp både selvtillit og selvfølelse.

  1. Hva gjør det med barn og unge å føle mestring?

  2. Hvordan kan dere fremme mestringsgleden hos barn og unge?

  3. Hvilken betydning har mestringsglede for motivasjon?

  4. Diskuter hvordan dere kan bruke barn og unges ressurser i det daglige arbeidet.

Digital hverdag

Digitale medier har større betydning og plass i barn og unges hverdag i dag enn tidligere. Når dere jobber med barn og unge, skal dere legge til rette for utvikling av digital dømmekraft. Da må dere ha kunnskap om ulike digitale verktøy som barn og unge bruker, og dere må vite hvordan dere kan veilede dem til å gjøre gode valg og vise digital dømmekraft.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hva er digital dømmekraft?

  2. Hvordan kan dere veilede barn og unge i den digitale hverdagen deres?

  3. Lag ei liste over hvilke digitale verktøy barn og unge kan møte i hverdagen.

  4. Hvordan kan dere bruke barn og unges kunnskaper, ferdigheter og holdninger til ulike digitale verktøy som en ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet? Forklar og gi eksempler.

Førstehjelp

Som barne- og ungdomsarbeidere skal dere ha kunnskap om grunnleggende førstehjelp. Dere må vite hva førstehjelp er, og hvordan dere skal utføre det. Til dette arbeidet kan det være fint å ta i bruk ressurser som allerede finnes i barnas oppvekstmiljø.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hva er grunnleggende førstehjelp?

  2. Hvordan utfører vi grunnleggende førstehjelp?

  3. Lag ei liste over hvem i nærmiljøet til barnegruppa deres som kan bistå med informasjon og hjelp angående grunnleggende førstehjelp.

  4. Hvordan kan dere bruke barn og unges kunnskaper og ferdigheter innen førstehjelp som en ressurs i det pedagogiske arbeidet? Forklar og gi eksempler.

Miljøbevissthet

Både i rammeplanen for barnehagen, rammeplanen for SFO og i opplæringsloven står det at vi skal fremme miljøbevissthet hos barn og unge. Ved hjelp fra dere voksne skal barn og unge lære å se og oppdage sammenhenger i naturen, utvikle naturglede og handle etisk og miljøbevisst. Barns oppvekst er svært forskjellig. Et barn som vokser opp i et jordbruksdistrikt, kan ha et annet forhold til miljøbevissthet enn et barn som vokser opp i en storby.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hva er miljøbevissthet?

  2. Hvordan kan vi fremme miljøbevissthet hos barn og unge?

  3. Lag ei liste over miljøverntemaer som kan være aktuelle å jobbe med i barnegruppa deres.

  4. Hvordan kan dere bruke barn og unges kunnskaper og erfaringer med natur og miljøvern som en ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet? Gi konkrete eksempler.

Lek

Å leke er morsomt, spennende og utfordrende. Det er derfor barna leker. Det å ha det morsomt og oppleve glede i hverdagen gjør at vi har det godt, og det bidrar positivt for den psykiske helsa. Derfor er lek viktig i hverdagen for barn. Når barn leker, bestemmer de selv, og de finner sine egne kreative og personlige uttrykk. I barns oppvekst er det mange muligheter til å fremme lekens egenverdi.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hva er lek?

  2. Hvordan kan vi fremme lek hos barn og unge?

  3. Lag ei liste over hvilke områder i deres barnegruppes oppvekstmiljø som dere kan utnytte for å fremme lekens egenverdi.

  4. Hvordan kan dere bruke barns oppvekst som inspirasjon til lek?

Arbeidslivet

Barn og unges oppvekst er forskjellig fra da dere vokste opp. Det er viktig å bli kjent med forskjellige yrkesgrupper som er representert i nærmiljøet. Tenk så gøy det er for et barn om far eller mor, tante eller onkel kan komme og fortelle om arbeidsplassen sin.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hvordan kan foreldrenes yrker ha innvirkning på barns identitet?

  2. Hvordan dannes identiteten hos barn og unge?

  3. Lag ei liste over ulike yrkesgrupper som det kan være aktuelt å la barn og unge få innblikk i, fra nærmiljøet deres.

  4. Hvordan kan dere bruke foreldrenes yrker som en ressurs i det pedagogiske arbeidet? Forklar og gi eksempler.

Tradisjoner og skikker

Tradisjoner og skikker blir overført fra generasjon til generasjon. Det er en del av sosialiseringen. Sosialisering handler om hva vi påvirkes av gjennom livet, og hvordan vi påvirkes, i tillegg til hvordan dette former oss som individer.

Velg ei aldersgruppe dere vil ha fokus på.

  1. Hva betyr sosialisering?

  2. Hvilke faktorer i barn og unges oppvekst er med på å påvirke sosialiseringen deres?

  3. Lag ei liste over tradisjoner og skikker som dere er oppvokst med.

  4. Hvordan kan dere ta i bruk ulike tradisjoner i det praktisk-pedagogiske arbeidet? Forklar og gi eksempler.

Ei jente og en gutt leker med sand i ei bøtte. De sitter på en balkong. Bak dem står ei blå plastbalje med vann og flytende plast-fisker, og ved siden av dem står det ei tomatplante med halvmodne tomater. Foto.

Oppvekst som ressurs i det praktisk-pedagogiske arbeidet

  1. Hvorfor er det viktig å bruke barns ressurser i arbeidet vårt?

  2. Hvilke andre temaer tenker dere egner seg som en ressurs når vi skal trekke inn barn og unges oppvekst i det praktisk-pedagogiske arbeidet?

  3. Hva tenker dere vi må være forsiktige med, hva må vi være oppmerksomme på, og hva må vi unngå å gjøre når vi skal bruke barn og unges oppvekst som ressurs i praktisk-pedagogisk arbeid?

  4. Dere skal lage et praktisk-pedagogisk arbeid og gjennomføre det sammen med medelever i klassen. Tenk på noe dere mestrer godt. Det kan være sang, dans, fotball, spikke, tenne bål, strikke og lignende. Planlegg og gjennomfør aktiviteten med klassen.

  5. Reflekter sammen:

    1. Hvordan opplevde dere at gjennomføringen gikk?

    2. Hvilken betydning hadde dette for selvtilliten deres?

    3. Hvilken betydning hadde dette for selvfølelsen deres?

    4. Var det noe dere opplevde som krevende? Hvorfor?

    5. Hva gikk lett? Hvorfor?

    6. Hva har det å si for barn og unge å få lov til å vise hva de mestrer eller er stolt over?

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 13.05.2024

Læringsressurser

Brukermedvirkning og medbestemmelse