Vurder målgrupperetting
Bruk noen minutter på å se på hvert av disse fire medieproduktene. Gå sammen i grupper med tre–fire elever og diskuter spørsmålene.
A: Les et blogginnlegg på Funkygine sin blogg:
- Hva er målgruppa til Funkygine?
- Hvordan tar hun hensyn til målgruppa når hun utformer budskapet sitt?
- Synes du at bloggere bør ta et ansvar når det gjelder hvilket budskap de formidler til hvilken målgruppe?
- Bør bloggere ha en større bevissthet rundt forskjellen på mottakere og målgrupper?
B. Se dette klippet fra Skam, NRKs dramaserie for ungdom: Skam: Trussel
- Hvem er målgruppa for denne serien?
- Hva er budskapet i denne episoden?
- Skam er et eksempel på et medieprodukt som fikk et mye større publikum enn først planlagt. Hva er årsakene til det, tror dere?
C. Se på denne reklameplakaten: Plakat for Playstation
- Hva er budskapet i denne reklamen?
- Hvilken kunnskap må man ha for å forstå budskapet i denne reklamen?
- Hvor godt synes du budskap og målgruppe henger sammen?
- Hvor ville du ha plassert denne reklamen for at den skal treffe målgruppa?
D. Se denne informasjonsfilmen: Alfred & Skyggen – En liten film om følelser
- Hvem er den egentlige senderen i denne filmen?
- Hvem er i primærmålgruppa, tror du?
- Hvor måtte du lete for å finne svar på de to første spørsmålene?
- Er dette en film som treffer en smal eller en bred målgruppe? Begrunn svaret.
CC BY-SASkrevet av Ragnhild Risholt Kleppe.
Sist faglig oppdatert 05.04.2017