Avansekalkyle
Hva er avanse?
Avanse er noe en bedrift kan legge til inntakskosten for et produkt for å beregne salgsprisen. Avansen skal bidra til å dekke de indirekte kostnadene og fortjeneste. Den regnes i prosent av inntakskosten.
Hva er forholdet mellom avanse og bruttofortjeneste?
Avanse og bruttofortjeneste er det samme i kroner, men de er ulike i prosent. Mens vi regner avansen i prosent av inntakskosten, regner vi bruttofortjenesten i prosent av salgsinntektene uten merverdiavgift.
Prøv selv!
Forklar hvorfor bruttofortjeneste og avanse er det samme i kroner.
Forklaring
Siden differansen mellom salgsinntekter uten merverdiavgift og inntakskost er det samme som summen av indirekte kostnader og fortjeneste i selvkostkalkylen, blir bruttofortjenesten lik avansen.
Eksempel
Hvor stor avanse som brukes, varierer mye fra bransje til bransje, og avhenger blant annet av hvor stor andel av kostnadene til bedriften som er indirekte kostnader.
Vi bruker tannkrem som et eksempel. La oss anta at inntakskosten for en tube tannkrem er 15 kroner. Dagligvarebutikker har relativt sett forholdsvis lave indirekte kostnader og bruker derfor en lav avansesats. Vi antar at de legger til 20 prosent avanse.
Kalkulasjon | Prosent | Kroner |
---|---|---|
inntakskost | 15 kr | |
+ avanse | 20 % av 15 kr | 3 kr |
= salgspris uten merverdiavgift | 18 kr | |
+ merverdiavgift | 25 % | 4,50 kr |
= pris med merverdiavgift | 22,50 kr |
I eksempelet er avansen 3 kroner, eller 20 prosent av inntakskosten. Dermed er bruttofortjenesten også 3 kroner. Men hvor mange prosent er den?
Tips
Hvilket tall skal bruttofortjeneste-prosenten regnes av?
Løsning
Vi må finne ut hvor mange prosent bruttofortjenesten er av salgsprisen uten merverdiavgift.
Fagbegreper
- Avanse
- er et tillegg som skal bidra til å dekke de indirekte kostnadene og fortjeneste, og beregnes i prosent av inntakskosten.
- Bruttofortjeneste
- er differansen mellom salgsinntekter uten merverdiavgift og inntakskost, og regnes i prosent av salgsinntektene.
- Inntakskost
- er det du betaler for å ta en vare inn i bedriften.