Hopp til innhold

Fagstoff

Potting

Potting kaller vi det når vi planter om fra ei lita potte til ei større, for eksempel fra formeringspotta til den potta som gir planta nok jord og plass til den er salgsklar. Her lærer du om hvordan potting utføres.
Potter med jevnstore planter. Foto.

Potta

Ei god blomsterpotte skal

  • være rein

  • være lystett

  • ha dreneringshull som sikrer at overflødig vann kan renne ut, og at luft kan komme inn til planterøttene

Plastpotter i ulike størrelse og med ulikt antall hull i bunnen. Foto.

Potteklare planter

Planter som er klare for potting, bør ha et godt utviklet rotsystem, og røttene bør være synlige utenpå formeringspotta.

Plantebrett med mange planter. Foto.

Arbeid med potting

Pottemaskin

Ved potting settes småplantene i den potta de skal stå i fram til de skal selges. Potting er en arbeidskrevende operasjon, og krever derfor et rasjonelt arbeidsopplegg. De fleste gartneriene bruker pottemaskiner til dette arbeidet.

Potting på produksjonsbord

Mange foretrekker også å flytte potteoperasjonen inn på produksjonsborda. Da kan pottene fylles med torv og settes ut på bordet på forhånd.

Denne metoden er spesielt godt egnet for pluggplanter eller godt gjennomrota stiklinger i formeringspotter.

Teknikk og håndgrep

Potting for hånd er arbeidskrevende og det er derfor viktig å ha teknikk og håndgrep som er mest mulig lettvinte. Vi bør derfor plassere planter, jord og potter slik at det blir så få håndgrep som mulig og kort avstander. Dette kan vi oppnå med god potteteknikk.

Potteteknikk

  • ta tak i potta

  • fyll i jord

  • plasser planten i potta

  • fyll på jord

  • trykk

  • sett fra deg planta

Kjennetegn på god potting

Kjentetegn på god potting er at

  • planta er plassert

    • midt i potta eller med like mye plass til hver plante hvis det er flere planter per potte

    • like dypt som den har stått før, eller dypere hvis den er blitt litt lang

  • planta er trykt godt fast, slik at røttene kommer i god kontakt med torva i potta.

CC BY-SASkrevet av Torbjørn Guddingsmo.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017

Læringsressurser

Gartnerens arbeidsoppgaver