Skriv din mening om 16-åringer og stemmerett - Norsk (YF) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Skriv din mening om 16-åringer og stemmerett

Kan du få flere til å innse at stemmerett for 16-åringer ikke er en god idé? Eller kan ditt innlegg i debatten være det som overbeviser politikerne om at 16-åringenes stemme også må slippe til i valg? Skriv et debattinnlegg der du argumenterer for ditt standpunkt.

Oppgave

Du skal skrive et debattinnlegg for eller imot stemmerett for 16-åringer. For å kunne skrive en god tekst er det viktig å bruke tid på å få fram så mange argumenter og så mye kunnskap om temaet som mulig. Følg disse fire stegene:

Del 1A

Begynn med tre minutter tenkeskriving der du skriver alt du kan komme på om temaet 16-åringer og stemmerett. Tenkeskriving gjøres helst på papir, men om du har grunner til å bruke PC, går det også greit.

  • Skriv ned alle tanker som kommer underveis.
  • Det er ikke lov å gå tilbake og rette på noe eller lese noe du skriver underveis.
  • Blyanten må være i bevegelse i de tre minuttene.
  • Vet du ikke hva du skal skrive, skriver du tilfeldige ord helt til andre tanker om temaet melder seg.

Del 1B

Etter at de tre minuttene har gått, kan du dele det du har skrevet med sidemannen.

Del 2

Hva mener andre? Spør andre mennesker i forskjellige aldersgrupper om hva de mener om saken.

  • Send en melding til en du ser opp til, og spør om deres mening.
  • Diskuter saken rundt middagsbordet hjemme.
  • Søk etter emnet på sosiale medier som du bruker, og se hva folk har sagt om saken der.

Del 3

Sett saken på spissen, da får du kanskje øye på noe nytt? Diskuter disse problemstillingene i klassen:

  • Hva hadde skjedd om 6-åringer hadde fått stemmerett?
  • Hva hadde vært konsekvensene av å fjerne aldersgrenser for stemmerett, men at alle isteden måtte bestå en kunnskapstest for å få lov til å stemme?
  • Hvordan ville partifordelingen på Stortinget sett ut i dag, om det var lovpålagt å stemme, slik det er for eksempel i Australia?

Del 4

  1. Skriv et debattinnlegg der du tar standpunkt i saken.
  2. Planlegg innlegget ditt. Les gjerne denne fagartikkelen om hvordan bygge opp teksten først: Enkel grunnoppskrift på debattinnlegg.
  3. Begynn med hoveddelen. Skriv ned ei liste over argumenter som støtter standpunktet ditt.
  4. Skriv ett avsnitt for hvert argument. Bruk argumenter og idéer som du har samla, til å begrunne og forklare argumentet i avsnittet.
  5. Skriv en innledning og en avslutning til teksten. Sjekk grunnoppskriften for hvordan det skal gjøres.
  6. I par: Les hverandres innledning og avslutning og gi tilbakemeldinger.
  7. Skriv ferdig teksten din etter at du har fått tilbakemeldinger.
  8. Husk å oppgi kilder!

Skrivetips!

Hvis du jobber i Word, er det smart å markere hvert ord i listen over argumentene dine som "Overskrift 2" i menyen øverst.

Så går du til "Visning" øverst på menyen og velger "Navigasjonsrute". Da vil du få en liste over argumentene til venstre for teksten.

Dette gir deg god oversikt når du begynner å skrive, og du kan lett bevege deg mellom punkta.

Vurdering

Du har skrevet et debattinnlegg med høy måloppnåelse når teksten

  • overbeviser mottakeren ved hjelp av relevante og holdbare argumenter
  • bruker språk og virkemidler som understreker argumentene
  • har en innledning som presenterer saken og viser ditt standpunkt
  • er delt inn i avsnitt, med ett avsnitt for hvert argument
  • har en avslutning som oppsummerer og konkluderer

Skrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 15.11.2019