Øv på substantivfraser med etterstilt bestemmer - Norsk kort botid (SF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Øv på substantivfraser med etterstilt bestemmer

Dette er femte steg i en læringssti om substantivfraser. Les gjerne fagartikkelen "Substantivfraser med etterstilt bestemmer" før du gjør disse oppgavene.


Oppgave 1. Determinativ eller preposisjonsfrase?

Har substantivfrasen en determinativ eller en preposisjonsfrase som bestemmer? Plasser frasene i riktig boks.

Oppgave 2. Samsvarsbøying

I substantivfrasen må du bruke samsvarsbøying. Det betyr at determinativen skal ha samme form (kjønn og tall) som substantivet. Hvilke substantivfraser har riktig samsvarsbøying, og hvilke har feil?

Oppgave 3. Riktig samsvarsbøying

Alle setningene under har substantivfraser med feil samsvarsbøying. Skriv setningen riktig inn i boksen. Du kan få hint hvis du trykker på i-knappen.

Oppgave 4. Gjør om til preposisjonsfrase

På norsk er det vanlig å bruke etterstilt preposisjonsfrase som bestemmer når du forteller om eiendom. Skriv om slik at substantivfrasen får en etterstilt preposisjonsfrase.

Eksempel:

Det står:

  • Det var gutten sin sykkel.

Du skriver:

  • Det var sykkelen til gutten.

Oppgave 5. Gjør om til sin, si, sitt eller sine

Sitt i par. Diskuter hva som er riktig løsning og snu kortet for å finne svaret.

På framsida av kortet står bestemmeren som etterstilt preposisjonsfrase. Gjør om til bestemmer med sin, si, sitt eller sine.

Eksempel:

Det står:

  • Halen til katten er lang.

Dere sier:

  • Katten sin hale er lang.

Oppgave 6. Skriv selv!

  1. Beskriv bildet over. Målet er å bruke etterstilte bestemmere i substantivfrasen på ulike måter. Prøv å variere mellom:

    Etterstilt determinativ:

    • Jenta sitt hår er brunt.

    Etterstilt preposisjonsfrase:

    • Håret til jenta er brunt.

    Hvis du ikke vil bruke bildet, kan du skrive en tekst basert på gloselista under.

    Gloseliste til bildet

    • ei jente

    • en gutt

    • en ball

    • et hår

    • ei/en jakke

    • en genser

    • et smykke

    • en (en lue, caps)

    • en plastkopp

    • et nettbrett

    • et bord

    • et

  2. Bytt tekst med en medelev. Gi hverandre tilbakemelding på om dere har gjort det riktig. Spør læreren om dere er i tvil.

Gå videre i læringsstien for å lære om substantivfraser med som-setninger.

Relatert innhold

Skrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 24.05.2024