Nivå 2: Lag helsetninger med to verbal med lappemetoden - Norsk kort botid (SF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Nivå 2: Lag helsetninger med to verbal med lappemetoden

I denne oppgaven skal dere bruke lappemetoden til å lage helsetninger med to verbal.

Til læreren

Dette er nivå 2 av lappemetodeoppgaver. For å finne flere oppgaver og tips om metodikk kan du gå til artikkelen "Lær elevene syntaks med lappemetoden".

Del 1: Subjektet først

Skriv ut vedlegget under og klipp ut setningsleddene. Sitt i par.

  1. Lag fem setninger med subjektet først i setningen. Setningene har og .

  2. Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.

Del 2: Adverbialet først

Bruk de samme lappene som i forrige oppgave.

  1. Studer illustrasjonen øverst på siden og legg merke til hvilken rekkefølge setningsleddene skal ha.

  2. Lag fire setninger med adverbialet først i setningen.

  3. Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.

Del 3: Lag egne lapper

Skriv ut de tomme lappene i vedlegget og klipp ut. Sitt i par.

  1. Skriv inn setningsledd på lappene. På den blå subjektslappen må det stå et substantiv (hunden, gutten, mannen...) eller et pronomen (jeg, vi...), på den gule V2-lappen skal det stå et hjelpeverb, på den oransje et hovedverb og så videre.

  2. Bytt lapper med en annen gruppe. Klarer dere å sette lappene sammen til setninger?

  3. Sett dere sammen med gruppa dere byttet lapper med og sammenlikn setningene dere har laget.

Del 4: Skriv en kort historie

  1. Skriv en kort historie om hva du skal gjøre i morgen ved å bruke . Bruk hjelpeverbet "å skulle" sammen med et hovedverb: "I morgen skal jeg på skolen".

    • Bind sammen setningene med ord som "først", "etterpå", "så" og "til slutt".

    • Plasser setningsleddene subjekt, hjelpeverb, hovedverb, direkte objekt og adverbial på riktig sted. Husk at hjelpeverbet skal på førsteplass!

      Se på eksempelet under:

      I morgen skal jeg først stå opp. Så skal jeg dra på skolen. Etterpå skal jeg hjem. Da skal jeg spise middag med familien.

  2. Les historiene høyt for hverandre i grupper. Gi hverandre tilbakemelding på om dere har plassert setningsleddene i riktig rekkefølge. Spør læreren hvis dere er i tvil.

Relatert innhold

Skrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 01.03.2024