Mengdetrening på substantivfraser - Norsk kort botid (SF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Mengdetrening på substantivfraser

Mengdetrening betyr å øve mye på noe. Når du øver mye, blir du bedre. I denne oppgaven vil du finne mange oppgaver om substantivfraser i bestemt og ubestemt form. Alle substantivfrasene har en bestemmer og en beskriver.

Dette er tredje steg i en læringssti om substantivfraser. Gå til fagartikkelen "Å skrive substantivfraser" for å lære mer om substantivfraser i bestemt og ubestemt form.

1. Skriv om til bestemt form

I den første setningen står det en substantivfrase i ubestemt form. I den andre setningen står substantivfrasen i bestemt form med en bestemmer foran, men både beskriver (adjektiv) og kjerne (substantiv) mangler. Fyll ut i riktig form.

Eksempel:

Jeg har en god venn. I dag skal jeg besøke den gode vennen.

2. Skriv om til ubestemt form

I den andre setningen står det en substantivfrase i bestemt form. I den første setningen står substantivfrasen i ubestemt form med en bestemmer foran, men både beskriver (adjektiv) og kjerne (substantiv) mangler. Fyll ut i riktig form.

Eksempel:

Jeg har en god venn. I dag skal jeg besøke den gode vennen.

Oppgave 3. Lag egne substantivfraser

I denne oppgaven er målet at du skal lage egne substantivfraser i både bestemt og ubestemt form.

  1. Lag en kort historie. Historien skal inneholde substantivfraser med både bestemmer (determinativ), beskriver (adjektiv) og en kjerne (substantiv). Disse skal stå i både bestemt og ubestemt form.

  2. Bytt historien med en annen elev i klassen. Gi hverandre tilbakemelding på om dere har fått til å lage riktige substantivfraser i bestemt og ubestemt form.

Du kan bruke ordene under i historien din, eller finne på egne ord.

Ordforslag

Bestemmer (determinativ)

Beskriver (adjektiv)

Kjerne (substantiv)

en

noen

den

alle

glad

ung

trist

fin

mann

jente

hus

blomst

Gå videre i læringsstien for å lære om substantiv med etterstilte bestemmere.

Relatert innhold

Skrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 13.05.2024