Hopp til innhold
Forsøk

Forsøk: Skjell og havforsuring

Både skjell og eggeskall inneholder kalk. Hvordan blir de påvirket av pH i vann?

Hensikt

Undersøk hvordan skjell og eggeskall påvirkes av surhetsgraden i vannet.

Framgangsmåte

  1. Nummerer glass, skjell og eggeskall fra 1 til 3. Hvis det er vanskelig å skrive med tusj på eggeskall og skjell, kan dere for eksempel lage prikker med neglelakk for å nummerere.
  2. Legg skjell og eggeskall i glasset med samme nummer som på skjellet/skallet.
  3. Tilsett 200 milliliter vann til glass 1 og 2. Pass på at skjellene og skallene er dekket av vann.
  4. Tilsett 200 milliliter eddik til glass 3. Pass på at skjellene og skallene er dekket av eddik.
  5. Tilsett 10 dråper BTB til hvert glass.
  6. Bruk et sugerør, og blås ned i vannet i begerglass 2 i 2 minutter.
  7. Skru på lokk på glassene.
  8. La prøvene stå i flere dager.

Registrering av data – vei skjell og eggeskall

  • Vei skjellene og eggeskallene hver dag om dere kan.
  • Ta opp skjellene og eggeskallene og tørk dem med papir før dere veier dem. NB! Hold oversikt over i hvilket glass skjellene og eggeskallene hører hjemme.
  • Legg skjellene og eggeskallene tilbake i glassene dere tok dem fra.
  • Skru på lokkene på glassene.

Resultater

  • Beskriv hvordan skjellene og eggeskallene ser ut før dere starter forsøket. Ta bilder.
  • Registrer massen til skjellene og eggeskallene i hvert av de tre glassene i en tabell:
Observasjoner

Dag

GLASS 1 – vann

GLASS 2 – CO2

GLASS 3 – eddik

1

2

3

4

5

6

7

  • Beskriv utseendet til skjellene og eggeskallene etter at dere har avsluttet forsøket. Ta bilder.

Diskusjon

  • Beskriv hva dere har funnet ut, og eventuelle mønstre dere har observert.
  • Hvilke konsekvenser tror dere mer havforsuring vil ha for marine organismer som er avhengige av kalkskall? Bruk resultatene fra forsøket når dere forklarer hvordan dere tenker.

Denne siden er en bearbeidet utgave av Concord.org

Skrevet av Steve Roderick, Dan Damelin og Tom Bielik. Rettighetshavere: The Concord Consortium og CREATE for STEM Institute
Sist faglig oppdatert 06.12.2019