Lag reklamefilm for din bærekraftige frisørsalong - Naturfag (FD) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Lag reklamefilm for din bærekraftige frisørsalong

Du har nettopp startet din egen bærekraftige frisørsalong. For å tiltrekke kunder til salongen bestemmer du deg for å lage en liten reklamefilm.

Lag en reklamefilm som du skal bruke på Facebook-siden til salongen din. Målet med filmen er at du skal få flere kunder til salongen.

Del 1 – forarbeid

Sett deg inn i hva det betyr at en frisørsalong er bærekraftig.

TIPS! Hvis du jobber med «Min bærekraftige frisørsalong» før du begynner på denne oppgaven, har du et godt faglig grunnlag for å lage reklamen.

Del 2 – planlegging

  • Hva vil du få fram i filmen?
  • Hvordan skiller din frisørsalong seg fra andre salonger?
  • Hvem er målgruppa for filmen?
  • Hvordan kan du bruke lyd, bilder og musikk for å forsterke budskapet ditt?
  • Hvor lang skal bør filmen være?

Del 3 – produksjon

  • Bruk gjerne mobiltelefonen til å lage filmen. Du kan også bruke stillbilder.
  • Sett sammen klippene i et redigeringsprogram du kjenner. De fleste elever har tilgang til programmet «Bilder» på skole-PC-en sin.
  • I slutten av filmen skal det inn en kildeliste og en sluttplakat.

    • I kildelista fører du opp de kildene du har brukt.
    • På sluttplakaten krediterer du de som har laget innholdet du bruker, for eksempel bilder og musikk. Vær klar over begrensninger og kostnader knyttet til bruk av andres bilder, filmer og musikk.

Vurdering

Du har laget en film med høy måloppnåelse når filmen

  • gir mottakerne informasjon om hvorfor de bør velge en bærekraftig frisørsalong
  • overbeviser mottakerne ved hjelp av relevante og holdbare argumenter
  • har bilder, tekst og lyd som understreker argumentene
  • oppgir pålitelige kilder
  • krediterer opphavspersoner til bilder, tekst og musikk som er brukt

Relatert innhold

Fagstoff
Informasjonskilder og kildekritikk

Hvilke kilder kan vi stole på, og kan vi bruke dem som vi vil? Vi trenger kompetanse i å søke informasjon og være i stand til å vurdere kvaliteten.

Skrevet av Thomas Bedin og Marthe Moe.
Sist faglig oppdatert 06.03.2020