Moodboard - Medieuttrykk 3 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Moodboard

Når en idé skal bli presentert, er det godt å ha visuelle hjelpemidler å støtte seg til. Moodboards fungerer spesielt godt tidlig i idéutviklingsfasen. Det hjelper til med å skaffe seg selv og gi andre et visuelt inntrykk av ideen.

Å lage moodboard er en ganske rask arbeidsmetode du eller dere kan bruke for å beskrive et visuelt univers. De fungerer som oppslagstavler der du setter sammen inspirasjon i form av ulike objekter, farger, former, notater og bilder. Ulike sider og egenskaper ved en idé settes i sammenheng for å gi et inntrykk av hvordan ideen fungerer.

Tenk over

Dere utvikler for eksempel en idé som skal gjøre det enklere for eldre mennesker å bo hjemme så lenge som mulig.

Hvilken idé går dere for? Hva setter dere opp i moodboardet for å gi andre et visuelt inntrykk av ideen?

Alt må underbygge ideen

Som i annet idéarbeid er det lurt å starte med at «alt er lov». Underveis blir det som ikke passer inn forkastet, og dere videreutvikler det beste. Ved hjelp av et moodboard vil dere oppdage hva som fungerer, og hva som ikke gjør det.

For at et moodboard skal bli bra, må dere gå grundig til verks og sjekke at alt som blir tatt med, passer inn og underbygger ideen. Hvis noe virker feil eller rart, bør dere finne ut hvorfor, ta det ut og lete etter en erstatning.

Layoutprogram, nettverktøy eller klipp og lim

Et moodboard kan lages fysisk med klipp og lim, i et layoutprogram installert på datamaskinen, eller i enklere digitale verktøy – også på mobilen. Husk at inspirasjon ikke trenger å komme bare fra nettet! Se dere rundt og ta bilder, tegn skisser, bla i magasiner og finn visuelt materiale som kan belyse ideen dere jobber med.

Siden det går raskt å lage et moodboard, er det ikke noe i veien for å lage flere samtidig og visualisere ulike retninger ideen kan utvikles i.

Skrevet av Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 29.03.2020