Film- og klippeøvelser: parallellklipping - Medieuttrykk 1 - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

Film- og klippeøvelser: parallellklipping

Ved å klippe mellom to ulike hendelser i en film kan du øke spenningen. Øv deg i spenningsoppbygging!

Parallellklipping

Parallellklipping er en redigeringsteknikk der du klipper fram og tilbake mellom to eller flere hendelser. Disse hendelsene skjer gjerne samtidig, men karakterene er ikke nødvendigvis på samme sted. Spenningsmomentet kan være hva som skjer når karakterene møtes – eller om de vil møtes i det hele tatt.

Gjennom parallellklipping får vi som publikum tilgang til mer informasjon enn karakterene. I den ene scenen følger vi for eksempel morderen, mens vi i neste scene ser hva offeret holder på med. Slik forsterkes spenningen i filmen. Parallellklipping brukes mye i action- og krimscener.

Filmmateriale til klippeøvelse 1. Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-SA 4.0

Klippeøvelse 1: Å bygge spenning

Nå skal du øve deg i parallellklipping!

  1. Start med å laste ned filmmaterialet om kvinnen og den mystiske personen i skogen. Du finner det nedlastbare innholdet ved å klikke på "Regler for bruk". Finn deretter "Video", og trykk på "Last ned".
  2. Importer filmmaterialet i et redigeringsprogram og sett opp et nytt prosjekt med navnet "Klippeøvelse 1".
  3. Filmmaterialet består av mange ulike klipp. Se gjennom det flere ganger, slik at du blir godt kjent med det.
  4. Sett sammen bildene slik at du parallellklipper mellom kvinnen i skogen og den mystiske personen. Forsøk å lage en spennende film ut av materialet. Hva foregår i skogen? Er kvinnen i fare? Hvis ja – hvordan forsterker du følelsen av uhygge?
  5. Tenk at denne scenen skal være med i en film. Velg sjanger og legg på passende musikk og lydeffekter. Vis gjerne fram resultatet i klassen.

Klippeøvelse 2: A møter B

I denne øvelsen skal du filme at to personer møtes. Det skal skje noe i dette møtet – du bestemmer hva. Men før personene møtes, må du bygge opp en spenning. Det gjør du ved å parallellklippe mellom personene.

Pass på at personene til å begynne med befinner seg på helt ulike steder.

Du kan godt jobbe sammen med andre, men alle skal redigere hver sin versjon.

  1. Planlegg opptak av handlingen ved å tegne et storyboard av hvert bilde. Tenk gjennom spenningsoppbyggingen: Hva er relasjonen mellom de to personene? Hvor er de på vei? Hva skjer i møtet? Hva kan ha skjedd i forkant? Hva slags stemning er personene i?
  2. Ta ulike utsnitt og perspektiv under opptak. Det kan være lurt å filme noen totale bilder der dere starter og slutter med tomt bilde. Da blir det lettere å klippe sammen de ulike delene. Husk at bildeutsnittene ikke må være for like. Da vil dere få jump cut, det vil si et hopp i klippingen. Under opptak må dere også passe på at personen har rom i den retningen vedkommende ser eller beveger seg. Dette kalles luft i blikk- og bevegelsesretning.
  3. Når dere er ferdige med opptakene, klipper dere sammen hver deres versjon av handlingen, minst sju klipp. Tenk at scenen skal være med i en film. Velg en sjanger og legg på musikk som passer.
Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 03.09.2020