Krisekommunikasjon - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Krisekommunikasjon

Krisekommunikasjon handler om hvordan en virksomhet kommuniserer når en krise oppstår. Formålet er å bringe relevant informasjon ut til publikum. Under koronapandemien ble klar og tydelig kommunikasjon svært viktig.

Krisekommunikasjon

Alle virksomheter kan oppleve kriser og uventede situasjoner de ikke har kontroll over. En krise kan beskrives som en alvorlig hendelse eller situasjon som kan true viktige verdier og svekke en organisasjon eller en virksomhets evne til å utføre sine funksjoner.

Krisekommunikasjon handler om hvordan en virksomhet kommuniserer under en krise. Formålet med krisekommunikasjon er å bringe relevant informasjon ut til publikum.

2020: Norge i krise

12. mars 2020 kom den norske regjeringen med sterke og inngripende tiltak. Myndighetene skulle håndtere en krise forårsaket av en farlig pandemi. Regjeringen kalte inn til pressekonferanse for å gi informasjon om koronaviruset og smitteverntiltakene. Se sendingen fra pressekonferansen på regjeringens nettsider.

Tenk over

  • Hvorfor er det viktig at en virksomhet har planer for krisekommunikasjon?

  • Hvor godt var Norge forberedt på en nasjonal krise 12. mars 2020?

Kommunikasjon under koronakrisen

Koronapandemien er et eksempel på en krise som berørte alle sektorer i samfunnet, den påvirket hele befolkningen. Publikum hadde stort behov for informasjon.

Situasjonen var uforutsigbar og i stadig endring. Ny informasjon og oppdaterte smitteverntiltak skulle formidles. Det var viktig å sikre at befolkningen skjønte alvoret i situasjonen.

Kriser og kommunikasjonsplaner

I en krise blir klar og tydelig kommunikasjon svært viktig. Korrekt informasjon må ut raskt, og ulike forhold må avklares på en tydelig måte.

Store virksomheter planlegger hvordan de skal håndtere kommunikasjonen ved eventuelle kriser. Krisekommunikasjon er ofte en integrert del av virksomhetens kommunikasjonsplan.

En kriseplan fokuserer på ulike forhold, for eksempel

  • hvem som har ansvar for å informere i en krise

  • hvordan virksomheten skal kommunisere på ulike plattformer

  • potensielle kriser som kan ramme virksomheten

Øve på kriser

Hvis en krise inntreffer, er det ikke nok å ha lagt planer for krisekommunikasjonen. Organisasjonen må også øve på kriser.
Under øvelser setter man opp scenarioer for hva som kan skje, og den planlagte kommunikasjon skjer etter et fast mønster.

Tenk over

Under en krise bruker man gjerne en kombinasjon av flere informasjonstiltak. Hvorfor det?

Ulike informasjonstiltak

I forbindelse med større hendelser i det offentlige rom brukes ofte pressekonferanser som formidlingskanal. Det kan være en effektiv måte å få ut informasjon på. Pressekonferanse er eksempel på et informasjonstiltak.

Under en krise brukes gjerne en kombinasjon av ulike informasjonstiltak. Informasjon publiseres både på tv, på radio og i sosiale medier samtidig for å nå ut til målgruppa på en effektiv måte. De ulike tiltakene kan forsterke eller utfylle hverandre.

Under koronakrisen tok regjeringen og de ulike departementene i bruk både pressekonferanser og andre informasjonstiltak. Målet var å gi publikum tydelig og oppdatert informasjon gjennom hele pandemien.

Sosiale medier som publiseringskanal

I digitale flater kan informasjonen rettes til helt konkrete målgrupper. Slik kan informasjonsspredning på sosiale medier være en effektiv måte å nå ut til bestemte målgrupper på. Under koronapandemien gikk Helsedirektoratet ut med informasjon på YouTube, rettet mot barn og unge.

Se filmen "Informasjon til barn og unge om det nye koronaviruset" på nrk.no.

Kilde

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. (2016, november). Veileder krisekommunikasjon. Hentet 26. april 2021 fra https://www.dsb.no/lover/risiko-sarbarhet-og-beredskap/veileder/veileder-krisekommunikasjon

Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen og Petter Skretting.
Sist faglig oppdatert 15.04.2021