Mystery shopper - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Mystery shopper

Oppgaven til en mystery shopper er å «leke kunde», mens den egentlige rollen er å være på oppdrag for butikken for å teste servicenivået.

Gruppeoppgave

I denne oppgaven skal du jobbe sammen med en gruppe eller hele klassen. Velg en butikk hvor dere går inn som «mystery shoppers» og undersøker servicen og kundeopplevelsen.

  1. Bestem kriteriene for undersøkelsen. Hva skal dere observere og spørre om når dere er i butikken? Lag gjerne et skjema som dere kan fylle inn i.
  2. Besøk butikken to om gangen, og observer uten at betjeningen vet noe.
  3. Lag et system for å systematisere dataene deres og registrere hva dere finner ut.
  4. Presenter funnene deres. Her kan dere gjerne bruke diagrammer i Excel.


Skrevet av Tove Knutsen.
Sist faglig oppdatert 20.04.2020