Markedsføring i praksisbedriften - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Markedsføring i praksisbedriften

Markedsføring er en stor del av alle bedrifters hverdag. Som servicemedarbeider i praksisbedriften din er du også en del av bedriftens markedsføring, både internt og eksternt.

Oppgave 1 – forretningsidé

  • Fortell om forretningsideen til praksisbedriften din.
  • Fortell om bedriftens konkurrenter.
Tips

Prøv å finne svar på disse spørsmålene:

  • Hva skal jeg selge?
  • Hvilke behov hos kundene skal jeg dekke?
  • Hvem skal jeg selge til?

Oppgave 2 – målgruppe

  • Hvem er bedriftens målgruppe?
  • Hvordan segmenterer praksisbedriften din markedet?

Oppgave 3 – konkurransemidlene

  • Hvilke konkurransemidler bruker bedriften, både internt og eksternt, for å nå målgruppen?
  • Hvordan bruker bedriften de forskjellige konkurransemidlene?
  • Hva gjør bedriften for å få lojale kunder?
  • Hvilke digitale medier bruker bedriften?
Tips
  • Finn ut om bedriften gjør markedsundersøkelser, hvordan den i så fall gjør dem, hvem den sender slike undersøkelser til, og hva den bruker dem til.
  • Finn ut om bedriften har kundekort eller andre lojalitetsprogrammer.
  • Finn ut hvordan bedriften jobber med kundereisen og sosiale medier.
Skrevet av Cathrine Meyer Johansen og Tove Knutsen.
Sist faglig oppdatert 15.04.2020