Gründer? - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Gründer?

Vi hører stadig at Norge trenger flere gründere. Hva er egentlig en gründer?

Hva er en gründer?

Kort forklart kan vi si at en gründer er en som ikke bare ser muligheter, men som også gjør noe med dem. Ordet gründer kommer fra tysk og betyr «grunnlegger». Vi bruker det om en person som ser en mulighet i et marked, får en idé som kan dekke et markedsbehov, og etablerer en virksomhet for å dekke dette behovet.

For å bli en gründer må du ha klokkertro på ideen din og være forberedt på at veien fra ideen til det ferdige produktet som kan selges til kundene, kan bli både lang og utfordrende. Tålmodighet er et nøkkelord, men har du nok av det, sammen med en drøm og en sterk tro på produktet, kan du få til en bærekraftig virksomhet.

Hvordan oppstår en forretningsidé?

En forretningsidé oppstår ofte når vi har behov for å løse et problem. Har du noen ganger irritert deg over noe, for eksempel på veien til og fra skolen? Med mopeden? Med treningen eller mobilen? Det som skiller en gründer fra en «vanlig» person når slik irritasjon oppstår, er at gründeren ikke bare foreslår en løsning, men går videre med løsningsforslaget og skaper et produkt som enten løser problemet, eller som gjør et eksisterende produkt mer anvendelig og kanskje mer lettvint for brukerne.

Forretningsideer kan også oppstå som resultat av brainstorming og tenketank-prosesser der målet er å finne innovasjoner til nye markeder. Tenk litt over hvor mange forskjellige apper det finnes på markedet i dag. Ikke alle apper løser et problem; de kan være til ren underholdning eller gjøre livet enklere for oss. Vipps, for eksempel, ble lansert i 2015 «for å forenkle hverdagen til folk flest».

Skrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 15.05.2020