Forbrukeren som ekspert - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Forbrukeren som ekspert

Aldri før har vi forbrukere delt så mye informasjon og brukererfaringer på nettet som nå. Til glede og nytte for noen, og til ergrelse for andre.

Euromonitor har presentert de ti viktigste forbrukstrendene for 2019. I det første punktet i denne undersøkelsen står det: “Vi blir klokere, vi er alle forbrukereksperter”. Med dette menes at forbrukere samler og deler informasjon og erfaringer om produkter på nettet, og at vi med dette stiller andre krav til produsentene enn tidligere.
Du kan lese om alle punktene i Euromonitors undersøkelse i artikkelen "Analyse av forbrukertrender".

Oppgaver


Les først artikkelen ”Merkene som har åpne fabrikklister" på fremtiden.no. Jobb med oppgavene i grupper på to.

  1. Velg ett av merkene fra åpen liste og ett fra lukket, og sammenlign hva bedriftene sier om sitt samfunnsansvar. Hva er forskjellene? Noter det dere finner i et nytt dokument som dere kan kalle "forbrukertrender".
  2. Søk deretter opp kundeomtaler om de to merkene dere valgte. Hva skriver folk? Er det gode og nyttige omtaler? Svarer bedriftene på omtalene? Er det noe som overrasker deg? Fortsett å skrive i dokumentet deres.
  3. Hva tror dere er grunnen til at noen selskaper velger å hemmeligholde sine produsenter? Diskuter og skriv en oppsummering.
  4. Er det mulig å finne noen produkter som er tatt ut av markedet på grunn av dårlig omtale? Om dere finner noe, skriv det ned.
  5. Hele klassen: Lag en veggavis i A3-format, som viser hva gruppene finner. Det kan bli mange interessante caser her!
Skrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 04.12.2019