Erfaring – hva viser tidligere markedsaktiviteter? - Markedsføring og innovasjon (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Erfaring – hva viser tidligere markedsaktiviteter?

Etter at vi har avsluttet en markedsaktivitet, er det alltid viktig å evaluere. Hva fungerte bra, og hva kan vi gjøre bedre? Har vi gode rutiner for å evaluere aktivitetene våre, har vi også et godt utgangspunkt neste gang vi planlegger en aktivitet.

Når vi setter opp en markedsføringskampanje på Facebook eller i Googles annonseverktøy Google Ads, vil vi gjennom hele kampanjeperioden kunne følge med på

  • hvor mange unike brukere annonsen har blitt vist til
  • hvor mange ganger hver bruker har sett annonsen
  • hvor mange som har klikket seg inn på nettstedet vårt fra annonsen
  • hvor mange som har gjennomført en ønsket handling (kjøpt et produkt, sendt inn kontaktskjema, meldt seg på nyhetsbrev, og så videre)
  • hvor mye penger vi har brukt

På Facebook vil vi også se hvor mange som har engasjert seg i annonsen (for eksempel ved å reagere på den, dele den eller kommentere den).

Ved å sammenligne tallene fra ulike kanaler, for eksempel hvor mye penger vi har brukt, og hvor mye vi har fått igjen, ser vi hvilke kanaler som har fungert best. Dette er informasjon vi kan bruke neste gang vi planlegger en tilsvarende kampanje.

Innsikt ved bruk av analyseverktøy

Vi kan også skaffe oss innsikt i målgruppene våre og hvilke kanaler de bruker, ved å benytte oss av analyseverktøy. Eksempelvis kan vi bruke gratisverktøyet Google Analytics, som ved hjelp av en sporingskode på nettstedet vårt samler inn data om dem som besøker nettstedet. Ved å studere data som er samlet opp over tid, kan vi se hvilke kanaler som fungerer best.

De to bildene nedenfor er hentet fra en demonstrasjonskonto i Google Analytics og viser hvor trafikken inn til et nettsted kommer fra.

Statistikken fra Google Analytics forteller oss blant annet følgende:

  • Det har vært 194 729 brukere inne på nettstedet i en gitt periode.
  • Cirka 55 prosent av trafikken er såkalt organisk trafikk fra Google (organisk trafikk er når noen klikker på en lenke i søkeresultatet som ikke er en betalt annonse)
  • 1,6 prosent av brukerne kommer fra Google cpc («cost per click», som er trafikk fra personer som har klikket på en betalt annonse i søkeresultatet på Google)
  • Nesten 40 prosent av trafikken kommer fra USA.

Vi ser også at organiske søkeresultater på Google er den kilden, eller kanalen, som har gitt flest transaksjoner. Vi kan med andre ord si at for dette nettstedet er organiske søkeresultater på Google den viktigste kanalen både for trafikk og for transaksjoner.

Det finnes flere typer analyseverktøy. Noen må vi betale for, andre er gratis. I de fleste sosiale medier har vi gratis tilgang til analyseverktøy. På Facebook har vi for eksempel Facebook Innsikt, hvor vi kan bli bedre kjent med følgerne våre.

Innsikt hjelper oss å prioritere kanaler

Som markedsførere har vi mange kilder til informasjon om hvem vi når gjennom de ulike kanalene. Ved å sammenholde denne informasjonen med hvilke målgrupper vi ønsker å nå, får vi innsikt som hjelper oss å prioritere de riktige kanalene for markedsaktivitetene våre.

Skrevet av Anette Pemmer og Trine Malde. Rettighetshaver: Synlighet
Sist faglig oppdatert 06.05.2020