Å finne gjestens "bølgelengde" - Kultur og samhandling (SR-SSR vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Å finne gjestens "bølgelengde"

En profesjonell serviceyter skal kunne snakke med alle mennesker. Hvordan kan vi finne hver enkelt gjests «bølgelengde», og hva er god kommunikasjon?

Rollespill

Gå sammen to og to. Den ene tar rollen som servicearbeider, den andre tar rollen som gjest.

Del 1: Forberedelse

Skriv noen stikkord om rollen du skal spille (som for eksempel alder, kjønn, utdanning, hjemsted, livssituasjon).

Del 2: Gjennomføring

Sett i gang rollespillet. Bytt på rollene som servicemedarbeider og gjest.

Etter rollespillet

Skuespillerne forteller hvordan de opplevde situasjonen. Var kommunikasjonen god? De andre elevene kommenterer rollespillet.

Relatert innhold

Fagstoff
Å finne «bølgelengden»

Vi ser på kommunikasjon i vertskapsrollen: Hvordan kan vi finne hver enkelt gjests «bølgelengde»?

Skrevet av Kjell Rosland.
Sist faglig oppdatert 14.11.2018