Undersøk reklame i sosiale medier - Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Undersøk reklame i sosiale medier

Sosiale medier skreddersyr reklame for brukerne sine. Beskriv reklame du møter i sosiale medier i dag, og vurder form og innhold.
  1. Hvilke typer reklame dukker opp når du er på sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat m.m.?

    • Skriv ned de ti første reklamene og sponsede innlegg du får opp i ditt utvalg av kanaler.

    • Velg tre av disse og jobb videre med dem.

    • Beskriv produkt, medietyper som blir brukt og retoriske virkemidler.

    • Tolk budskap og vurder målgrupperetting.

    • Reflekter over kvaliteten på reklamene, distribusjonen i gitt kanal og om reklamene treffer deg som representant for målgruppa.

  2. Del arbeidet ditt med andre.
  3. Ranger de ulike reklamene dere har valgt etter kvalitet, og argumenter for hvorfor de første reklamene på lista er bedre enn de siste.
  4. Diskuter årsaken til at nettopp dere får de reklamene dere har vurdert.
  5. Oppsummer arbeidet dere har gjort: Hvordan ville dere sørget for å utforme og distribuere reklame for å nå fram til målgruppa dere representerer, og hvorfor?
Skrevet av Maren Aftret-Sandal og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 15.06.2021