Deltakere:Berit Boman – programlederAgnes Gulbrandsen: Agnes – frisør og stylistAnne Ødemark: Anne – blomsterdekoratørTorhild Rustenberg: Torhild – eksponeringsdesigner
Hva skal til for å bli frisør, blomsterdekoratør og eksponeringsdesigner?
Programleder: Hei, jeg heter Berit Boman, og jeg har med meg tre dyktige mennesker som jobber med akkurat det dere kanskje vil bli. Jeg skal snakke med en frisør, en blomsterdekoratør og en eksponeringsdesigner om hva slags krav som stilles til dem som jobber innenfor disse faggruppene.
Programleder: Agnes Gulbrandsen, vi begynner med deg. Du er frisør og stylist og driver flere Gevir-salonger i Oslo. Dermed ansetter du ofte frisører. Hva er det første du ser etter hos dem du ansetter?
Agnes – frisør og stylist: Når det gjelder personlighet, må de være glad i mennesker og selvfølgelig i skjønnhet. Jeg ser også etter kreative, stødige, stabile og gode kolleger – det er viktig å være en god kollega.
Programleder: Anne Ødemark, du er blomsterdekoratør og jobber hos Blomsterpikene på Løren i Oslo. Dere leverer blomster til alt fra store arrangementer til daglige blomsterbehov og møter kundene i alle livsfaser – fra når de er lykkeligst, til når de har det vondest. Hvordan utnytter du den faglige kompetansen din, og hvordan lærer dere av hverandre?
Anne – blomsterdekoratør: For det første er vi som jobber med blomster, så heldige, for vi blir til tider så begeistret for varene vi får inn. Det kan være så vakkert at vi nesten ikke får puste! Du kan begynne å grine av fargen på anemonen, og da har du satt i gang en prosess som gjør at alle blir kjempeglade, og da kan vi lage noe fantastisk gøy. Vi jobber jo med ting som er veldig umiddelbare, og som ikke holder veldig lenge. Du får kjøpt et lite underverk du kan ha i maksimum en uke.
Programleder: Da er det litt annerledes for dere, Agnes – for en frisyre holder seg litt lenger?
Agnes – frisør og stylist: Ja, det gjør den. Du må selvfølgelig være veldig glad i skjønnhet. Og så sa jeg at man er nødt til å være utadvendt. Du må ikke være utadvendt for å være frisør, men du kan lære deg det som trengs for å være yrkesprofesjonell. Du kan altså lære deg å være utadvendt.
Programleder: Torhild Rustenberg, du jobber som kreativ leder i InHouse Group, som er Norges største leverandør av tepper på mål og tapeter. Du er utdannet eksponeringsdesigner. Du jobber ikke nødvendigvis helt som det, men du jobber med stylister og designere i jobben din som visuell kommunikator, ikke sant? Du forholder deg både til leverandører og kunder. Hva synes du er den viktigste kvalifikasjonen man bør ha for å jobbe som eksponeringsdesigner?
Torhild – eksponeringsdesigner: Man må være kreativ. Man må være flink til å ta og se på ting og ta det innover seg, for så å skape det på nytt på sin egen måte. Man trenger å følge med på trender og rett og slett være interessert i å se på fine ting.
Agnes – frisør og stylist: Det å ha god smak går igjen her ...
Torhild – eksponeringsdesigner: Ja, det er veldig viktig å ha god smak, og så kan jo smaken selvfølgelig diskuteres. Jeg tenker at det er viktig at man også forstår og kan ta høyde for kundens smak, og at man bruker fagkompetansen sin til å skape noe flott ut av den.
Programleder: Da du valgte å bli eksponeringsdesigner, hvilke av dine kvalifikasjoner tenkte du ville være den viktigste?
Torhild – eksponeringsdesigner: Det at man er opptatt av det som er estetisk og pent, er veldig viktig. Samtidig er det viktig av at man er "handy" og har en "stayer"-evne, for det er ganske tungt til tider. Man må kunne være en god prosjektleder, for du skal for eksempel hente inn mange ting som skal være på samme sted på en gang. Du må med andre ord kunne holde mange baller i lufta og ha evnen til å lande dem. Du må også ha evnen til å være i en kreativ prosess, som kan være ganske krevende til tider. Jeg tror at alle som har vært i store kreative prosesser, kjenner til at det kan holde deg våken om natta. Du må finne en trygghet i deg selv slik at du kan stå for meningene dine med en god magefølelse.
Programleder: Du sier det er viktig med egne meninger, men hvor mye er det du skal kreere for kunden?
Torhild – eksponeringsdesigner: Kunden kommer selvfølgelig alltid først. Jeg tenker at du bør prøve å finne din egen signatur og din egen stil på ting. Videre må du lytte til kunden og se objektivt på saken. Og så kan du prøve å gjøre det beste ut av det med de evnene og den smaken som du selv har. Men du må sette deg selv til side og sette kunden først.
Programleder: Når skjønte du at du hadde lyst til å jobbe med eksponeringsdesign?
Torhild – eksponeringsdesigner: Det fant jeg ut etter at jeg hadde jobbet som ekstrahjelp i butikk en periode. Da så jeg hvor fort det gikk an å gjøre små visuelle endringer ...
Programleder: Det var mens du studerte juss?
Torhild – eksponeringsdesigner: Ja, jeg var først ekstrahjelp, og så hoppet jeg faktisk av juss-studiene og begynte å jobbe heltid i butikk. Jeg syntes at det var veldig gøy, både det å kunne jobbe praktisk og det å se hvordan små endringer gjorde store utslag i salget. Når man jobber med eksponeringsdesign, er det salg som er det grunnleggende for det man gjør. Så man må rett og slett like å selge varer.
Programleder: Agnes, hvor gammel var du da du fant ut at du skulle bli frisør?
Agnes – frisør og stylist: Fem år, sier mamma at jeg var. Da sminket jeg alle som var på min alder eller yngre. Så fort de kom inn døren, var det hår og makeup og motevisninger.
Programleder: Og hvor gikk det derfra?
Agnes – frisør og stylist: Jeg fikk lov av mamma til å utvikle meg kreativt, så jeg fikk hoppe i hennes klær og toalettmappe. Jeg så ut som et uvær helt fram til jeg var 25! Jeg har barbert av meg håret tre ganger, og jeg har hatt "dreads" og blått og svart hår. Det har bare vært hår og makeup for meg hele veien.
Programleder: Anne, hvor gammel var du da du fant ut at du skal bli blomsterdekoratør?
Anne – blomsterdekoratør: Jeg var fire år da jeg kom hjem til mamma og pappa og sa at jeg skulle jobbe med blomster når jeg ble stor. Underveis har jeg tenkt at jeg skulle bli flytekniker, men jeg hadde flyskrekk, så det var jo helt idiotisk. Det ble blomsterdekoratør. Jeg var den eneste ungen i gata som fikk lov til å plukke blomstene i hagen, for jeg tok faktisk ikke bare toppene på blomstene, jeg tok stilken også. En dag kom jeg hjem til mamma med en kjempefin bukett med masse hvite blomster. Det året fikk vi ingen jordbær ... Jeg hadde plukket alle jordbærblomstene! Jeg hadde hørt at voksne av til å kunne gråte når de var glade, men mamma gråt ikke av glede ... Sånne feil kan man gjøre når man er fire år.
Programleder: Du har jobbet som blomsterdekoratør siden 1997?
Anne – blomsterdekoratør: Ja, jeg tok fagbrevet i 1997.
Programleder: Hva er den viktigste kunnskapen du bruker når du lager fine dekorasjoner?
Anne – blomsterdekoratør: Den viktigste kunnskapen er at jeg sitter på erfaring som gjør at det sjelden kommer et prosjekt som jeg ikke kan løse. Hvis man jobber i en bedrift med flere ansatte og opplever å stå dønn fast, har man heldigvis andre man kan lene seg på. I tillegg til kunnskap er lidenskap for faget viktig, sånn at du har lyst til å løse oppgaven på best mulig måte og gi fra deg et arbeid du er stolt av.
Programleder: Torhild var vel så vidt inne på dette med egen stil. Hvordan er det som blomsterdekoratør – kan folk skjønne at det er du som har lagd akkurat den og den oppsatsen?
Anne – blomsterdekoratør: Ja, eller kollegene mine kan i alle fall som regel se hvem som har lagd bukettene – selv om man har prøvd å etterligne noen andre. Det er vanskelig å kopiere et arbeid. Hvis det kommer en kunde som sier "dette bildet liker jeg, jeg vil ha det sånn", er det vanskelig å få til. Det kan for eksempel hende at det ikke er riktig uke, i den forstand at varene ikke er tilgjengelige. Vi prøver alltid å informere kundene om at vi jobber med levende ting, og at det gjør det vanskelig å kopiere andres arbeid. Det er jo egentlig ikke det vi gjør heller; vi setter vårt eget preg på det og prøver samtidig å uttrykke kunden gjennom vårt preg.
Programleder: Torhild, du har jo ofte stylister og eksponeringsdesignere som jobber for deg når du skal få lagd ting. Hva er det viktigste at de kan?
Torhild – eksponeringsdesigner: Det er viktig for meg at de setter seg inn i de produktene som de skal jobbe med. Man kan for eksempel ta bilder av tepper på en annen måte enn lamper. Når man holder på med fotostyling, må man jobbe med vinkler. Det er også viktig at de er oppdatert på trender med tanke på hva slags foto eller utstillinger vi skal ha, og hvilke farger vi skal jobbe med. Det er klart at vi kommer med premisser for jobben, men det er også fint at de kan spille videre på dem, slik at de kanskje kan gjøre produktet enda bedre enn det vi hadde tenkt selv.
Programleder: Hvor mye konkurranse er det mellom eksponeringsdesignere – med tanke på dem som jobber selvstendig?
Torhild – eksponeringsdesigner: Jeg tror det varierer veldig mellom miljøer, men det er klart at det er noen oppdrag som er mer lystbetonte enn andre. Jeg vil tro at det er kamp om en del av disse jobbene, men konkurranse er jo også noe som kan drive en. En person som vil bli eksponeringsdesigner, bør ha en viss mengde konkurranseinstinkt for å kunne prestere best mulig.
Programleder: Hva vil du si om dette, Agnes? Jobber man i en frisørsalong, skal man ofte "grabbe" sine egne kunder. Hvor mye konkurranseinstinkt må man ha?
Agnes – frisør og stylist: Skal du lykkes, tjene gode penger og ha en stor og god kundekrets som gir deg og salongen stabilitet, må du ha konkurranseinstinkt. Men idet du har etablert kundekretsen din, er den gjerne kommet for å bli. Hvert år faller det riktignok noen fra, mens andre kommer til.
Programleder: Hvor viktig er det å være en lojal, snill, hyggelig og sosial person sammen med de andre frisørene? Og hvor viktig er det å være et konkurransemenneske?
Agnes – frisør og stylist: Det er kjempeviktig å være hyggelig og ydmyk. Er du ikke en god kollega, vil man helst ikke ha deg der. Jeg har jobbet i salonger hvor det har vært et par stykker med spisse albuer som har hatt kjempepotensial, men de har ikke kommet så langt. Det er plass til mange i en salong, du kan ha 20 frisører med store, stabile kundekretser.
Programleder: Anne, hvordan er det med konkurranseinstinktet i blomsterdekorasjonsyrket?
Anne – blomsterdekoratør: Det er gjerne ikke så mye konkurranse innad i bedriften. Det handler mer om å konkurrere om de attraktive kundene med blomsterdekoratørene i de andre blomsterbutikkene. Vi konkurrerer jo om offentlige anbud innimellom, noe som er det kjedeligste du kan gjøre i hele verden. Det tar så lang tid, og de er så vanskelige å få!
Programleder: Hvorfor det?
Anne – blomsterdekoratør: Det ligger noen kriterier til grunn som vi selv ikke styrer over. Vi kan gi et veldig godt anbud, men vi får det ikke nødvendigvis av den grunn. Når bedriften får store oppdrag og får dekorere for eksempel til store fester og sånt, skaper det så klart konkurranse innad. Det er dessuten veldig kjedelig hvis vi har dekorert til den samme festen tre år på rad, men så får vi den ikke neste gang fordi noen andre har kommet med et bedre og kulere forslag og fått oppdraget. Da får vi prøve å ta det tilbake neste år eller finne en ny kunde som vi kan gjøre noe gøy sammen med.
Programleder: Har du et eksempel på en kunde som har krevd mye av deg, og som har vist at du må ha en del av egenskapene som vi har snakket om?
Anne – blomsterdekoratør: For noen år siden hadde vi et enormt arrangement over to dager på tre lokasjoner med 1250 deltagere. Det var et sånt arrangement som du bruker ett år på å planlegge. Ikke minst er det et stort budsjettarbeid. Du må brekke budsjettet ned til hver minste detalj, for det skal gå opp med tanke på antall timer man er på jobb, når man skal ha pauser og så videre. Alt er planlagt ned til et voldsomt detaljnivå, og de som er på festen, aner ikke hva som foregår i kulissene. De har ingen idé! De kommer til dekket bord: "Wow, her var det en kul konsert. Her var det fantastisk mat. Her var det kul dekor." De aner ikke hvor utslitte vi er når det er ferdig. Men det er kanskje den beste følelsen i verden å fly beina av seg og levere på 30 sekunders margin når alt bare flyter som det skal.
Programleder: Hvor får du mest vondt i kroppen når du jobber som blomsterdekoratør?
Anne – blomsterdekoratør: I kjeven, skuldrene og beina, tror jeg.
Programleder : Agnes, hvor får du mest vondt?
Agnes – frisør og stylist: De fleste sliter med armer, skuldre og hofter.
Programleder: I eksponeringsdesign er det vel ikke sånn, for du sitter og ...?
Torhild – eksponeringsdesigner: Man løfter jo en del, så jeg tenker at eksponeringsdesignere har noen av de samme plagene som har blitt nevnt, egentlig.
Programleder: Agnes, har du noen eksempler fra virkeligheten som viser hva du kan møte i løpet av en arbeidsdag, og som gjør at det er viktig å klare å takle mennesker?
Agnes – frisør og stylist: Det finnes det mange svar på. Du blir jo veldig godt kjent med kundekretsen din. Kunden din kan være gravid, den kan ha mistet noen, det kan ha skjedd noe spennende eller vanskelig og så videre. Som frisør blir du jo litt hobbypsykolog også, og det er veldig givende og veldig gøy. Men det er jo viktig å ikke ta det helt til seg, slik at man klarer å holde en viss avstand og være profesjonell.
Programleder: Hvor mye kan en arbeidsdag variere fra kunde til kunde?
Agnes – frisør og stylist: Du kan ha verdens hyggeligste og søteste kunde i stolen som du bare elsker og få et strålende resultat. Og plutselig kommer hun inn, hun du har nederst på ønskelisten din! Men idet du klarer å tilfredsstille henne, så er det også veldig givende. Det er kjempegøy å tilfredsstille en vanskelig kundekrets fordi da vet du at du har gjort noe profesjonelt og noe bra. Ja, så arbeidsdagen kan variere ekstremt.
Programleder: Kan jeg få noen oppsummerende tanker: Hva kreves av deg hvis du velger å bli frisør, Agnes?
Agnes – frisør og stylist: Du må være hardtarbeidende, glad i mennesker, livlig og blid.
Programleder: Hva slags yrker kan du gå inn i hvis du får til det?
Agnes – frisør og stylist: Hvis du liker skjønnhet og ønsker å utvikle deg, kan du gå i mange retninger. Du kan undervise, du kan jobbe med artister, du kan stå i salong, og du kan drive dine egne næringer. Du kan også begynne å jobbe med leverandører eller for leverandører. Det er kjempegøy, og igjen, er du glad i mennesker, har du en utrolig givende jobb. Men du må klare å takle stress, for det kan være veldig stressende. Men er du hardtarbeidende, så klarer du som oftest å takle stresset.
Programleder: Torhild, hvem bør bli eksponeringsdesigner?
Torhild – eksponeringsdesigner: De som er glad i estetiske fag og at det ser pent ut. De er kreative og kanskje litt "handy", de kan skru inn en skrue og male med en pensel. Jeg vil også nevne hardtarbeidende, for jeg tenker at det er kjempeviktig. Jeg synes også at ordet profesjonell er veldig viktig, selv om det selvfølgelig er noe man tilegner seg etter hvert.
Programleder: Du har utdannelsen, men du bruker den også på andre måter. Da finnes det vel flere mulige retninger etter endt utdannelse?
Torhild – eksponeringsdesigner: Absolutt. Jeg gjør veldig mange forskjellige oppgaver i min arbeidshverdag, og jeg kan bruke utdannelsen til så mye. Vi lever jo i en veldig visuell hverdag, så jeg tenker at man kan bruke eksponeringsdesign til alt – i det store og det hele.
Programleder: Anne, hvis jeg velger å bli blomsterdekoratør – hva kreves det av meg da?
Anne – blomsterdekoratør: Du må være hardtarbeidende. Du blir ikke bare underholdt på jobben; du må jobbe for det, og da blir det jo strengt tatt underholdende. Du må også kunne komme deg gjennom stress. Det går på minutter, og det går på halvtimer, og det går på timer – det er alltid noen ting du skal levere på et eller annet tidspunkt. Du må dessuten være klar over at det er mye flytting av bøtter med vann. Du flytter utrolig mange tonn vann i løpet av livet! Men det er et helt fantastisk yrke. I tillegg gjør man helt vanlige ting, som å prise, vanne, koste, pakke opp potter når de kommer inn, rydde, kaste søppel og vaske gulv og vaser – altså helt vanlige ting. Belønningen er at man av og til får lage helt ekstraordinære ting.
Programleder: Tusen takk for at dere kom! Da er det jo opp til dere som studerer disse fagene, å finne ut hvordan dere virkelig blir gode, og hvordan dere får det bra på jobben sammen med kundene deres hver eneste dag.
Produsert av Både Og for NDLA