Her kan du bli bedre kjent med lineære funksjoner. Nederst på siden kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokumenter.
Oppgave 1
Skriv inn i algebrafeltet i GeoGebra. Da skal du få to glidere og ei rett linje i grafikkfeltet.
Endre på gliderne til a og b. Hva observerer du?
Løsning
Her har vi bygd inn ei interaktiv GeoGebra-fil som du kan bruke om du ikkje klarte å lage figuren:
Vi kan observere at dersom a<0, får vi ei linje som synker når x vokser. Hvis a>0, får vi det motsatte, ei linje som stiger når x vokser. Hvis a=0, får vi ei vannrett linje.
Vi legger merke til at hvis vi endrer på b, vil grafen flytte seg opp og ned i algebrafeltet. Vi ser at linja skjærer y-aksen i punktet (0,b).
a) Skriv ned stigningstallet og konstantleddet til hver av de tre funksjonene f, g og h:
fx=2x+2
Løsning
Stigningstall: 2
Konstantledd: 2
gx=-3x-2
Løsning
Stigningstall: -3
Konstantledd: -2
hx=x
Løsning
Stigningstall: 1
Konstantledd: 0
b) Hva forteller stigningstallet og konstantleddet oss om grafen til en lineær funksjon?
Løsning
Stigningstallet forteller hvor raskt grafen til funksjonen vokser eller avtar. Jo større stigningstallet er, jo brattere er grafen.
Konstantleddet forteller hvor grafen skjærer andreaksen. Når grafen skjærer andreaksen, er variabelen x lik 0.
Oppgave 3
For hver av funksjonene skal du
lage en verditabell som inneholder 3 ulike x-verdier
markere punktene du finner, i et koordinatsystem
tegne ei rett linje gjennom punktene
a) fx=0,5x+2
Løsning
Verditabell:
Verditabell
x
f(x)
-2
1
0
2
2
3
Punkter og linje:
b) gx=-2x+2
Løsning
Verditabell:
Verditabell
x
g(x)
-2
6
0
2
2
-2
Punkter og linje:
c) hx=2x
Løsning
Verditabell:
Verditabell
x
h(x)
-2
-4
0
0
2
4
Punkter og linje:
Oppgave 4
De tre lineære funksjonene f, g og h er gitt ved
fx=x-1gx=x+2hx=x-3
a) Tegn grafene til de tre funksjonene i samme koordinatsystem.
Løsning
b) Hvor skjærer hver av disse grafene andreaksen?
Løsning
Konstantleddet til fx er -1. Grafen til fx skjærer dermed andreaksen i punktet 0,-1.
Konstantleddet til gx er 2. Grafen til gx skjærer dermed andreaksen i punktet 0,2.
Konstantleddet til hx er -3. Grafen til hx skjærer dermed andreaksen i punktet 0,-3.
c) Kan du si noe om hvordan disse grafene går i forhold til hverandre, og hvorfor det er slik?
Løsning
Funksjonene har samme stigningstall. Linjene er derfor parallelle.
Oppgave 5
Bruk det du vet om stigningstalletog konstantleddet til en lineær funksjon til å tegne de rette linjene gitt ved
a) fx=x-2
Løsning
Grafen til f har stigningstall 1 og konstantledd -2, det vil si at grafen skjærer andreaksen i -2. Vi kan ta utgangspunkt i -2 på andreaksen. Stigningstallet på 1 forteller at dersom vi beveger oss en enhet langs førsteaksen, stiger grafen med 1 enhet. Vi kan sette av to punkter til og tegne ei rett linje gjennom punktene.
b) gx=-x+2
Løsning
Grafen til g har stigningstall -1 og konstantledd 2, det vil si at grafen skjærer andreaksen i 2. Vi kan ta utgangspunkt i 2 på andreaksen. Stigningstallet på -1 forteller at dersom vi beveger oss en enhet langs førsteaksen, synker grafen med 1 enhet. Vi kan sette av to punkter til og tegne ei rett linje gjennom punktene.
c) hx=2x+0,5
Løsning
Grafen til h har stigningstall 2 og konstantledd 0,5, det vil si at grafen skjærer andreaksen i 0,5. Vi kan ta utgangspunkt i 0,5 på andreaksen. Stigningstallet på 2 forteller at dersom vi beveger oss en enhet langs førsteaksen, stiger grafen med 2 enheter. Vi kan sette av to punkter til og tegne ei rett linje gjennom punktene.
Oppgave 6
a) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktene (3,4) og (6,10).
Løsning
Vi bruker formelen:
a=ΔyΔx=10-46-3=63=2
b) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktene (1,2) og (3,4).
Løsning
Vi bruker formelen:
a=ΔyΔx=4-23-1=22=1
c) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktene (-3,4) og (2,10).
Løsning
Vi bruker formelen:
a=ΔyΔx=10-42-(-3)=65
d) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktene (1,2) og (-1,-5).
Løsning
Vi bruker formelen:
a=ΔyΔx=-5-2-1-1=-7-2=72
Oppgave 7
a) Finn stigningstallet til ei linje som har konstantledd lik 5 og går gjennom punktet (3,7).
Løsning
Siden konstantleddet er 5, vet vi at linja går gjennom punktet (0,5).
Vi bruker formelen:
a=ΔyΔx=7-53-0=23
b) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktet (3,-9) og har konstantledd lik -3.
Løsning
Vi bruker formelen:
a=ΔyΔx=-9-(-3)3-0=-63=-2
Nedlastbare filer
Her kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokumenter.