Lineære funksjoner - NDLA

Hopp til innhold

Lineære funksjoner

Her kan du bli bedre kjent med lineære funksjoner. Nederst på siden kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokumenter.

Oppgave 1

Skriv inn f(x)=a·x+b i algebrafeltet i GeoGebra. Da skal du få to glidere og ei rett linje i grafikkfeltet.

Endre på gliderne til a og b. Hva observerer du?

Løsning

Her har vi bygd inn ei interaktiv GeoGebra-fil som du kan bruke om du ikkje klarte å lage figuren:

Vi kan observere at dersom a<0, får vi ei linje som synker når x vokser. Hvis a>0, får vi det motsatte, ei linje som stiger når x vokser. Hvis a=0, får vi ei vannrett linje.

Vi legger merke til at hvis vi endrer på b, vil grafen flytte seg opp og ned i algebrafeltet. Vi ser at linja skjærer y-aksen i punktet (0,b).

Oppgave 2

a) Skriv ned stigningstallet og konstantleddet til hver av de tre funksjonene f, g og h:

fx=2x+2

Løsning

Stigningstall: 2

Konstantledd: 2

gx=-3x-2

Løsning

Stigningstall: -3

Konstantledd: -2

hx=x

Løsning

Stigningstall: 1

Konstantledd: 0

b) Hva forteller stigningstallet og konstantleddet oss om grafen til en lineær funksjon?

Løsning

Stigningstallet forteller hvor raskt grafen til funksjonen vokser eller avtar. Jo større stigningstallet er, jo brattere er grafen.

Konstantleddet forteller hvor grafen skjærer andreaksen. Når grafen skjærer andreaksen, er variabelen x lik 0.

Oppgave 3

For hver av funksjonene skal du

  • lage en verditabell som inneholder 3 ulike x-verdier

  • markere punktene du finner, i et koordinatsystem

  • tegne ei rett linje gjennom punktene

a) fx=0,5x+2

Løsning

Verditabell:

Verditabell

x

f(x)

-2

1

0

2

2

3

Punkter og linje:

b) gx=-2x+2

Løsning

Verditabell:

Verditabell

x

g(x)

-2

6

0

2

2

-2

Punkter og linje:

c) hx=2x

Løsning

Verditabell:

Verditabell

x

h(x)

-2

-4

0

0

2

4

Punkter og linje:

Oppgave 4

De tre lineære funksjonene f, g og h er gitt ved

fx = x-1gx=x+2hx=x-3

a) Tegn grafene til de tre funksjonene i samme koordinatsystem.

Løsning

b) Hvor skjærer hver av disse grafene andreaksen?

Løsning

Konstantleddet til fx er -1. Grafen til fx skjærer dermed andreaksen i punktet 0, -1.

Konstantleddet til gx er 2. Grafen til gx skjærer dermed andreaksen i punktet 0, 2.

Konstantleddet til hx er -3. Grafen til hx skjærer dermed andreaksen i punktet 0,-3.

c) Kan du si noe om hvordan disse grafene går i forhold til hverandre, og hvorfor det er slik?

Løsning

Funksjonene har samme stigningstall. Linjene er derfor parallelle.

Oppgave 5

Bruk det du vet om stigningstallet og konstantleddet til en lineær funksjon til å tegne de rette linjene gitt ved

a) fx=x-2

Løsning

Grafen til f har stigningstall 1 og konstantledd -2, det vil si at grafen skjærer andreaksen i -2. Vi kan ta utgangspunkt i -2 på andreaksen. Stigningstallet på 1 forteller at dersom vi beveger oss en enhet langs førsteaksen, stiger grafen med 1 enhet. Vi kan sette av to punkter til og tegne ei rett linje gjennom punktene.

b) gx=-x+2

Løsning

Grafen til g har stigningstall -1 og konstantledd 2, det vil si at grafen skjærer andreaksen i 2. Vi kan ta utgangspunkt i 2 på andreaksen. Stigningstallet på -1 forteller at dersom vi beveger oss en enhet langs førsteaksen, synker grafen med 1 enhet. Vi kan sette av to punkter til og tegne ei rett linje gjennom punktene.

c) hx=2x+0,5

Løsning

Grafen til h har stigningstall 2 og konstantledd 0,5, det vil si at grafen skjærer andreaksen i 0,5. Vi kan ta utgangspunkt i 0,5 på andreaksen. Stigningstallet på 2 forteller at dersom vi beveger oss en enhet langs førsteaksen, stiger grafen med 2 enheter. Vi kan sette av to punkter til og tegne ei rett linje gjennom punktene.

Oppgave 6

a) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktene (3,4) og (6,10).

Løsning

Vi bruker formelen:

a=ΔyΔx=10-46-3=63=2

b) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktene (1,2) og (3,4).

Løsning

Vi bruker formelen:

a=ΔyΔx=4-23-1=22=1

c) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktene (-3,4) og (2,10).

Løsning

Vi bruker formelen:

a=ΔyΔx=10-42-(-3)=65

d) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktene (1,2) og (-1,-5).

Løsning

Vi bruker formelen:

a=ΔyΔx=-5-2-1-1=-7-2=72

Oppgave 7

a) Finn stigningstallet til ei linje som har konstantledd lik 5 og går gjennom punktet (3,7).

Løsning

Siden konstantleddet er 5, vet vi at linja går gjennom punktet (0,5).

Vi bruker formelen:

a=ΔyΔx=7-53-0=23

b) Finn stigningstallet til ei linje som går gjennom punktet (3,-9) og har konstantledd lik -3.

Løsning

Vi bruker formelen:

a=ΔyΔx=-9-(-3)3-0=-63=-2

Nedlastbare filer

Her kan du laste ned oppgavene som Word- og pdf-dokumenter.

Skrevet av Tove Annette Holter, Olav Kristensen og Stein Aanensen.
Sist faglig oppdatert 01.08.2024