Skisser i mediefaget: Framsida til et magasin
Det er altså mange fordeler å hente ved å bruke tid på å lage skisser.
Du kan prøve ut ulike ideer. Skal ei framside til et magasin som skal gis ut til jul ha juledekorasjoner lagt over hovedtittel, eller skal en julekledd modell eller en juleting være hovedmotivet? Hva vil passe best til magasinets konsept, og hvilke elementer vil kunne passe sammen og ikke? Med skisser prøver du ut ulike ideer, forkaster og utvikler nye.
Du kan bruke skissearbeid til å utforske hvordan ulike symboler, bokstaver, bilder og lignende kan settes sammen. Sitter du en stund og drodler, kan du oppdage interessante, overraskende og gøyale kombinasjoner som i neste omgang vil vekke interesse hos andre. For eksempel kan en spenstig visuell kombinasjon av elementer være det som vil utløse et kjøp hos potensielle kjøpere av et magasin. Bruker du tid på å skisse, vil det i seg selv utløse kreativitet og ny forståelse og løsninger for en grafisk komposisjon.
Når du har landet noen ideer, kan du skisse ut ulike varianter av komposisjoner med utgangspunkt i de samme elementene. Skal det være rytme, enhet eller bevegelse som skal være det sentrale og bærende komposisjonsprinsippet? Målet er å styre blikket til mottakeren, og da må det være en naturlig flyt mellom de elementene du vil skal oppfattes først og de som skal oppfattes etter hvert.
Ofte må du forholde deg til noen grenser; hvor har du din frihet som designer? Det kan være begrensinger i formatet, i rammer satt i en designmanual eller i ønsker lagt frem av en oppdragsgiver. Hvordan får du ideen og komposisjonen din til å passe inn i rammene du må forholde deg til? Med mange, raske skisser, får du fort oversikt over designmulighetene du har og mulige løsninger på de rammene du må forholde deg til.
Jobber du mot en oppdragsgiver, vil du at vedkommende skal være fornøyd med resultatet. Gjennom å vise ulike utkast, kan oppdragsgiver forklare hva som ligger nærmest det som var tenkt i bestillingen, og ellers be om justeringer.
Enkelte vil nok gå så langt som å si at visuelle eksempler er helt nødvendig for å lykkes med kommunikasjon mellom designer og oppdragsgiver.