Skip to content
Task

Podkast: Merkevarebygging og merkevarestrategier

Til eksamen er det viktig å kunne argumentere godt. Her skal dere lytte til en podkast og drøfte tematikken både muntlig og skriftlig.

Oppgave 1. Før du lytter til podkasten

  1. Tenk over:

    • Hva menes med begrepene merkevarebygging og merkevarestrategier?

    • Tenk på noen sterke merkevarer. Hvorfor mener du at disse merkevarene er suksessfulle?

    • Hvorfor er det verdifullt for nasjonen Norge at virksomheter lykkes med merkevarene sine?

  2. Sjekk at du har forstått noen viktige fagbegreper:

Oppgave 2. Fagbegreper og refleksjonsnotat

Skriv ned nøkkelord mens du lytter til podkasten og bruk dem til å skrive et kort refleksjonsnotat etterpå. Like under podkasten finner du et digitalt skjema du kan velge å bruke. Under ligger også en begrepsliste du kan benytte i arbeidet med å skrive ned fagbegreper og begrepsforklaringer.

Fagbegreper i podkasten
  • merkevarebygging

  • merkevarekjennskap

  • merkeverdi

  • merkepersonlighet

  • posisjonering

  • markedsstrategi

  • merkevarestrategi

  • merkeutvidelse

Files

Hør gjerne på podkasten mens du går en tur eller setter deg ut i sola. God lytt!

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Merkevarebygging og merkevarestrategier

Har du noen gang tenkt på hvorfor mange kjøper akkurat Kvikk Lunsj når de skal ut på tur? I denne podkasten hører du Knut Skeie Solberg i samtale med professor i markedsføring på BI, Lars Erling Olsen...

0:00
-0:00
Podcast: Moderne Media / CC BY-SA 4.0

Oppgave 3. Etter at du har lyttet til podkasten

Jobb sammen to og to med deloppgavene nedenfor.

Del 1

Gjenfortell det du har lært. Når den første av dere er ferdig, kan den andre supplere. Det er viktig at dere er aktive lyttere.

Del 2

Drøft påstandene:

  • Uten en god merkevarestrategi kan ikke en virksomhet lykkes på sikt.

  • Den langsiktige verdien av merkevarebygging er alltid høyere enn kostnadene.

  • I Norge er vi for dårlige på å bygge merkevarer.

Del 3

Ta utgangpunkt i en av drøftingspåstandene ovenfor og organiser argumenter for og imot ved å benytte skjemaet under. Plasser de argumentene dere oppfatter som de mest tungtveiende øverst, mens de som virker mindre viktig, kommer nederst.

Del 4

Ta utgangspunkt i det viktigste argumentet for i oppgaven ovenfor. Lag en temasetning, det vil si den innledende setningen til et avsnitt som skal argumentere for påstanden. Setningen skal gi informasjon om hva avsnittet handler om, og skal helst være kort og presis.

Kan vi vurdere dette som en god temasetning?
  • Forteller temasetningen hva avsnittet skal handle om?

  • Er temasetningen for detaljert?

  • Har temasetningen et objektivt språk?

Del 5

Skriv et avsnitt med utgangspunkt i temasetningen.

Tips til avsnittsoppbygging

Avsnittet skal kun handle om det temasetningen sier.

I tillegg til temasetningen skal avsnittet inneholde kommentarsetninger og en avslutning:

  • Kommentarsetningene skal gi mer detaljert og utfyllende informasjon. Det er fint å ha konkrete eksempler.

  • Avslutningen i avsnittet kan for eksempel være formulert som en kort oppsummering eller en konklusjon.

Del 6

Gå sammen med en annen gruppe og les avsnittene høyt for hverandre. Diskuter og gjør eventuelle endringer før dere leser avsnittene høyt for klassen.

Hvilket avsnitt ble best?

Hvem av gruppene lagde det beste avsnittet? Kanskje klassen eller lærer kan kåre en vinner?

Tips til lærer

Kanskje det kan være aktuelt å dele opp podkasten? Podkasten i sin helhet har en varighet på cirka 19 minutter og består av to deler:

  1. I del 1 av podkasten, fram til 10:49, hører vi professor Lars Erling Olsen forklare og eksemplifisere fagstoff knyttet til merkevarebygging og merkevarestrategier. (Det er fullt mulig å kun ta utgangspunkt i del 1 av podkasten når elevene skal jobbe med de ulike oppgavene.)

  2. I del 2 av podkasten, fra 10:49, forteller Aleksander Steinsvik om erfaringene sine og arbeid sitt med merkevarebygging og å utvikle merkevarestrategier i praksis.