Lamborghini eller Chanel - Marketing and Management 2 - NDLA

Skip to content
Oppgave

Lamborghini eller Chanel

Hva kjennetegner merkevarebyggingen til merker som virkelig har lyktes med å bli en sterk merkevare? I denne oppgaven skal du enten se filmen om Lamborghini eller om Chanel, før du svarer på oppgavene om merkevarebygging og merkevareplattform.

Oppgave

Lamborghini

Det italienske bilmerket Lamborghini er en sterk merkevare innen luksusbiler. Se hvordan Ferruccio Lamborghini, fra å være en traktorprodusent, strategisk bygde merkevaren Lamborghini som et luksusbilmerke og utfordret Ferrari. Filmen varer i 1 time og 30 minutter.

Chanel

Chanel er et fransk motehus som er en sterk merkevare innen moteklær. Chanel er kanskje mest kjent for å ha innført "den lille sorte kjolen". Se filmen Coco før Chanel som forteller historien om den verdensberømte motedesigneren Coco Chanel. Filmen varer i 1 time og 45 minutter.

Del 1

Beskriv og vurder enten Lamborghini eller Chanel sin merkevarebygging basert på

  • informasjon fra filmen

  • egen kjennskap til og kunnskap om merkevaren

  • informasjon du finner ved å benytte deg av kilder på nett

Del 2

Hvordan tror du merkevareplattformen til Lamborghini eller Chanel kan se ut? Utarbeid et forslag og fyll enten ut skjemaet nedenfor eller bruk et vanlig tekstdokument. Ta egne forutsetninger der det er nødvendig.


Related content

Written by: Elisabeth Thoresen Olseng.
Last revised date 06/05/2024