"Mensa rotunda" – om skolepress før og nå
Ta en undersøkelse
Lag en undersøkelse i klassen der dere svarer anonymt på spørsmålene under. Dere kan for eksempel bruke skolens egen læringsplattform, Kahoot eller Mentimeter.
Hvor lang tid bruker du gjennomsnittlig per dag på lekser og annet skolearbeid utenom skoletida?
gjør aldri/nesten aldri skolearbeid
mindre enn en halvtime
1/2–1 time
1–2 timer
2–3 timer
3–4 timer
mer enn 4 timer
Hvor ofte blir du stressa av skolearbeidet?
aldri
sjelden
av og til
ofte
svært ofte
Diskuter resultatene
Ungdata 2021: Sammenlikn resultatene deres med Ungdataundersøkelsen fra 2021 som dere finner på s. 24 i rapporten publisert av NOVA, Oslomet
Undersøkelsen dere tok i klassen, skilte ikke mellom gutter og jenter. Det gjør Ungdataundersøkelsen. Diskuter i klassen: Tror dere forskjellen mellom kjønnene er like stor i klassen deres som i Ungdataundersøkelsen?
Hvorfor tror dere så mange stresser med skolen? Kom med de personlige erfaringene og/eller teoriene deres.
Hvorfor tror dere gutter er mye mer avslappa til skole enn jenter?
Gift er en tendensroman om skole og undervisning. Det vil si at Alexander Kielland kritiserer skolevesenet og ønsker å vise leseren hva som er galt.
Romanen handler om Abraham og vennen hans, lille Marius. Marius er dårlig på skolen, men er god til én ting – å pugge latin. Derfor jobber han så hardt med latinen at han blir syk av skolearbeidet og dør.
Kielland gikk selv på latinskole, så han kjente godt til hva som skjedde i klasserommet.
Related content
Utdrag 1: Lille Marius
Boka starter med ei personskildring av Lille Marius på skolebenken. Hvilket inntrykk får du av Marius?
Hvilke virkemidler bruker Alexander Kielland for at leseren skal få sympati med lille Marius allerede på bokas første side?
Utdrag 2: En vanlig skoletime
Skriv ned førsteinntrykket du sitter med etter å ha lest senen fra klasserommet.
Hva mener du Kielland vil vise leserne når han skildrer en vanlig skoletime på disse sidene?
Legg merke til skrivestilen til Kielland. Hva vil du peke på som skaper realisme? Altså – hvordan skriver Kielland for å gi leserne inntrykk av at scenen fra klasserommet kunne skjedd i virkeligheten?
Utdrag 3: Lekser og ei bekymra mor
Fra "Aa, les ikke mer lille venn..." til "samfunnets priviligerte snegler". Skriv ned svar på spørsmålene under:
Hvordan oppfører lille Marius seg når han leser lekser? Hvorfor blir moren så bekymra?
Er noe av det du leser her aktuelt i dag, etter din mening? Strek eventuelt under utdrag du mener er aktuelle.
Sammenlikn svara deres på oppgave b i grupper.
Utdrag 4: Nyttig og unyttig lærdom
Utdraget er en samtale mellom Wenche Løvdahl, moren til Lille Marius sin beste venn, og Michael Mordtmann.
Hva mener Wenche Løvdahl er galt med skolen? Og hvordan mener hun den gode skolen bør være?
Wenche Løvdahl er nok Alexander Kiellands talerør i romanen. Det vil si at hun sier det forfatteren selv mener. Hva tror du Alexander Kielland ville sagt om skolen på 2000-tallet? Begrunn ved å vise til tekstsitater.
Diskuter svara på oppgava over i plenum.
Lag en muntlig dialog i par der dere diskuter hvilke fag i dagens skole som er unyttige, og hvilke nye som bør inn. Husk at argumentene bør være like solide som de er i utdraget fra romanen!
Utdrag 5: Marius dør
Les om Marius sin død.
Diskuter i klassen: Hvorfor tror dere Alexander Kielland velger å la Marius dø?
Les sitatet fra litteraturprofessor Tone Selboe under. Diskuter Selboes tanker om sympati og lesing. Kan det hjelpe dere til å forstå hvordan historien om lille Marius skal påvirke leseren til å se hva som er galt med skolen?
At den som leser, oppøver forestillingsevnen, får åpenbart ikke alltid positive konsekvenser for det praktiske livet. At liv og litteratur henger sammen, betyr ikke at det er en garantert forbindelse mellom empati for litterære personer (...). Det vi i dag kaller empati, ble på 1700- og 1800-talet omtalt med ordet "sympati", og mange av de realistiske romanforfatterne (...) var opptatt av å engasjere leserens forestillingsevne - følelse, fantasi og sosiale samvittighet. (...)
Liv er mer enn vitenskap, og skal vi forstå livet, må vi også få det framstilt i et språk som går lenger enn det rasjonelle. Vi må rett og slett få det i litteraturens framstilling. (Selboe, 2018, s. 82–84)
Se filmen Fra barn til borger av Janne Lindgren. Diskuter deretter:
Hva er det denne filmen kritiserer?
Sammenlikn hvordan samfunnskritikken kommer til syne i filmen med utdragene fra Alexander Kiellands roman Gift. Ta med følgende momenter i diskusjonen:
I Gift av Alexander Kielland blir kritikken tydelig uttalt, for eksempel av noen av karakterene i romanen. Hvordan er dette i filmen? Se på kameraføring og mangelen på en fortellerstemme.
Prøv å bruke Tone Selboes tanker om sympati (del 2) på filmen. Vil dere si at tankene hennes om skjønnlitteraturens rolle også kan brukes på denne filmen?
Del 4: En diskusjon om skolepress før og nå
Nå skal dere ha en diskusjon i klassen om skolepress før og nå. Dere skal diskutere disse to påstandene:
Romanen Gift viser at den norske skolen ikke har forandra seg. Den påfører barn og unge altfor mye press.
Romanen Gift viser heldigvis at den norske skolen i dag er demokratisk og åpen. Når dagens unge rapporterer om skolestress, er det bare syting.
Hvordan få alle til å delta i klassediskusjonen?
Det er ikke alle som liker å delta i diskusjoner. Derfor skal dere prøve en metode som forhåpentligvis vil få flere til å snakke høyt:
Start med å skrive ned argumenter på egen hånd. Bruk ca. 10 minutter.
- Sitt i små grupper. Diskuter argumentene dere har skrevet ned og diskuter hvordan dere kan argumentere godt for synet deres.
- Diskuter i plenum. Det er lov å lese opp argumentene sine fra et ark hvis noen syns det er skummelt å diskutere.
Kilder
Selboe, T. (2018). Leselyst. Oslo: Kolon forlag
Bakken, A. (2021). Ungdata 2021. Nasjonale resultater. Henta fra https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/2767874.
Related content
Som forfatter var Alexander Kielland opptatt av å sette samfunnsproblemer under debatt.
Er novella "Torvmyr" et bevis på at Alexander Kielland var en miljøverner? Ei oppgave der dere både skal lese, analysere, framføre og skrive.