Om faget – for lærerenFaget produktutvikling og skapende prosesser er utvikla i tråd med Kunnskapsløftet 2020. Her finner du en oversikt over hvordan faginnholdet er bygd opp.
DesignÅ designe betyr å gi form til noe. Som designer kan du få i oppdrag å bestemme hvordan en gjenstand skal se ut, og hvordan den skal fungere.
Visualisering Du kan gjøre tankene og idéene dine synlige for andre gjennom tegninger, modeller, foto eller video. I dette emnet ser vi på ulike visualiseringsverktøy.
Form Form handler om hvordan gjenstandene rundt oss ser ut. Formen er med å påvirke hvordan vi opplever et produkt. Å designe blir ofte forklart med å formgi.
Farge
I arbeid med håndverk og design trenger du kunnskap om fargelære. Lær å ta bevisste valg, slik at fargene kan framheve produktet ditt.
TrenderTrender er langtidstendenser i en utvikling. I skapende arbeid er det viktig å orientere seg i aktuelle trender og trendfarger.
StilhistorieDesignere og håndverkere bør kjenne til utviklingen av faget sitt. Stilhistorie kan også inspirere til nyskaping.
Kultur og tradisjonÅ forstå og respektere din egen og andres kultur- og håndverkstradisjon er en viktig del av kulturarven. Kunnskap om dette kan inspirere til nyskaping.
Kommunikasjon Kommunikasjon er kontakt og utveksling av informasjon. I yrkesfag er vi avhengige av å ha god kommunikasjon med medarbeidere og kunder eller brukere.
Dokumentasjon og presentasjonVi bør kvalitetssikre et produkt mens vi jobber. Du skal lære å dokumentere en prosess fra idé til ferdig produkt og å presentere dette.
Bærekraftig utvikling Vi må være bevisste på bruk av materialer og kjemikalier for å få en bærekraftig produksjon. Ressursene naturen gir oss, må forvaltes på en god måte.
Å starte egen bedrift Tips og råd til deg som har lyst til å starte din egen bedrift.
Universell utforming Hva betyr funksjonsnedsettelse og universell utforming, og hvordan tilrettelegger vi for universell utforming i medieproduksjoner?