Skip to content
Article

Pårørende som ressurs

Pårørende til mennesker som sliter med sykdom, funksjonsnedsettelser, rus og/eller psykisk lidelse er en viktig ressurs for den enkelte bruker og for samfunnet. Godt samarbeid med pårørende gjør at du som helsefagarbeider kan ivareta brukerens helhetlige behov på en bedre måte.

Informasjon til pårørende

Når pasienten samtykker til det, kan helsepersonell gi informasjon til nærmeste pårørende uten å bryte taushetsplikten. Det er pasienten selv som bestemmer hvem som er nærmeste pårørende, det kan være en venn eller andre som ikke er i familie med pasienten.

I utgangspunktet skal helsepersonell alltid be om pasientens eller brukerens samtykke før de gir pårørende opplysninger. Nærmeste pårørende har likevel rett til informasjon også i akutte situasjoner der det ikke er mulig å få pasientens samtykke, for eksempel dersom pasienten er bevisstløs eller i midlertidig psykisk ubalanse.

Informasjonen må gis på en hensynsfull og støttende måte, og det må avklares på forhånd med pasienten hvilken informasjon som skal gis til hvem. Andre pårørende kan også få informasjon dersom pasienten har samtykket til det.

Voksne som pårørende

Pårørende kan være en viktig kilde til informasjon både når det gjelder helseopplysninger, og hva som er viktige verdier for den som er syk. Godt samarbeid med pårørende bidrar til at helsepersonellet bedre kan tilpasse det helhetlige tjenestetilbudet til hver enkelt brukers ønsker og behov.

Barn som pårørende

Når barn er pårørende fordi mor eller far er alvorlig syk, er det helsepersonellets plikt å bidra til at mindreårige barn blir ivaretatt. Sykehus og andre helseinstitusjoner i spesialisthelsetjenesten er pålagt å ha personell som har ansvar for oppfølging av barn som pårørende.

Utfordringer til deg

  1. Hvem er din nærmeste pårørende?
  2. Hva menes med at informasjon til pårørende skal gis på en hensynsfull og støttende måte?
  3. Hvordan legges det til rette for et godt samarbeid med pårørende på ditt praksissted?

Related content